Bouw van Friesenbrücke behaalt mijlpaal met plaatsen van draaibrug

Het draaigedeelte van de Friesenbrücke in de haven van Papenburg. (Foto: Deutsche Bahn)
Het draaigedeelte van de Friesenbrücke in de haven van Papenburg. (Foto: Deutsche Bahn)

Woensdagnacht is een belangrijke mijlpaal bereikt in de bouw van de Friesenbrücke tussen Weener en Leer. Het roterende deel van de draaibrug is met behulp van pontons en sleepboten van Papenburg naar Weener getransporteerd om zodat deze op zijn plek kan worden geplaatst. Het gaat om het derde en laatste deel van de nieuwe brug.

Het brugdeel is 145 meter lang en 1.800 ton zwaar. Voor deze operatie is de rivier Ems tijdelijk in dit gebied afgesloten. Het transport begon dinsdagochtend om 5 uur vanuit de haven van Papenburg. Het imposante onderdeel werd over het water naar Weener gebracht, een complexe logistieke operatie die zorgvuldig is voorbereid.

Woensdagavond om 22.00 uur start de laatste fase van de operatie: Het plaatsen van het brugdeel op zijn definitieve locatie in het midden van de rivier. "Als alles volgens plan verloopt, is de operatie vier tot acht uur na het begin van het indrijven voltooid; we verwachten donderdag in de vroege ochtenduren", meldt een woordvoerder van Deutsche Bahn.

Bouw van de brug

De nieuwe brug kreeg al vanaf augustus zijn nieuwe gestalte. Toen werd het eerste deel op zijn plaats gelegd, waarna in oktober het tweede deel volgende. Met het plaatsen van het middelste draaigedeelte zal het aanblik van de brug uiteindelijk voltooid worden. De komende maanden zal er worden gewerkt om het spoor over de brug aan te leggen. Naar verwachting zal in augustus 2025 de eerste trein weer gaan rijden tussen Groningen en Leer. Volgens Deutsche Bahn heeft het project tot nu toe ongeveer 200 miljoen euro gekost.

De internationale verbinding naar Leer is al bijna negen jaar buiten dienst nadat in 2015 de Friesenbrücke door een vrachtschip geraakt werd. De schade was aanzienlijk en er werd uiteindelijk, met oog op de toekomst, gekozen voor de bouw van een nieuwe draaibrug. De trein maakte tot begin dit jaar uiteindelijk nog zijn laatste stop in Weener waarna het spoor grondig werd vernieuwd. Sinds het moment dat de treinverbinding gestopt werd rijden er pendelbussen naar Leer.