Eerste door waterstof aangedreven Mireo-trein van Siemens gaat met reizigers rijden

Siemens Mobility heeft deze week bekendgemaakt dat de eerste Mireo Plus H-waterstoftreinen op tijd toestemming hebben gekregen voor inzet van de Bayrische Regiobahn (BRB) in de regio's Berlijn-Brandenburg en Beieren. Het is de eerste keer dat hier waterstoftreinen zullen worden ingezet. De treinen zullen vanaf de nieuwe dienstregeling die aanstaande zondag 15 december ingaat, gaan rijden.

Niederbarnimer Eisenbahn Betriebsgesellschaft gaat zeven Mireo Plus H-waterstoftreinen inzetten op de Heidekrautbahn-lijn in Berlijn-Brandenburg. Deze treinen besparen 1,1 miljoen liter dieselbrandstof per jaar en verminderen de CO2-uitstoot met 3.000 ton. Lokaal geproduceerde waterstof wordt gebruikt in de brandstofcellen van de treinen en waterdamp is het enige uitgestoten bijproduct. Daarnaast wordt teruggewonnen remenergie gebruikt om de energie-efficiëntie van de treinen verder te verhogen.

De Mireo Plus H combineert innovatie met duurzaamheid. De trein heeft een groot bereik van maximaal 1.200 kilometer, wordt aangedreven door een H2-tractiesysteem met een hoog aandrijfvermogen van 1,7 MW voor een acceleratie tot 1,1 m/s2 en heeft een topsnelheid van 160 km/u.

Vervanging van dieseltreinen

De Mireo Plus H, met de naam "Freistaat Bayern", vervangt vanaf maandag 16 december 2024 voor tweeënhalf jaar een aantal Alstom LINT 41 dieseltreinen bij de Bayrische Regiobahn (BRB). De testritten beginnen gefaseerd, te beginnen met geselecteerde ritten in het Oost-Allgäu-Lechfeld-netwerk. Later worden de ritten uitgebreid en rijdt de trein ook op het Ammersee-Altmühltal-netwerk. De nieuwe Mireo Plus H biedt een milieuvriendelijk, stil en efficiënt alternatief voor dieselaandrijving, die naar verwachting in 2040 volledig zal zijn uitgefaseerd in het regionale spoorwegsysteem van Beieren.