België neemt afscheid van 'Klassieke' treinstellen

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

Waar in Nederland tot in 2016 de iconische stoptreinen van het type Mat'64 reden, hebben onze zuiderburen ook een iconische stoptrein. Deze worden ook de 'Klassiekjes' of 'Tweetjes' genoemd. De Belgische vervoersmaatschappij NMBS heeft vandaag een laatste afscheidsrit georganiseerd met dit treintype die ook bekend staat als MS 66-79.

De afgelopen jaren werden de treinstellen steeds minder ingezet. Ze waren nog actief op enkele L- en S-verbindingen in de regio's rond Doornik, Charleroi en Bergen.

Klassiekjes

De MS 66-79-treinstellen wegen 104 ton, bieden per stuk plaats voor 180 reizigers en bereiken een topsnelheid van 140 kilometer per uur. Ze kunnen worden gekoppeld met meerdere treinstellen. In totaal zijn er 500 stuks van dit type gemaakt, maar daarvan zijn er inmiddels als een hele hoop buiten dienst gesteld of inmiddels ontmanteld of gesloopt.

Deze trein werd gebouwd tussen 1966 en 1980 en gerenoveerd tussen 1999 en 2007. Vroeger waren ze voorzien van een bruine of groene kleur, maar tegenwoordig zijn ze na de modernisering in het grijs getooid.

Afscheidsrit

Afgelopen zaterdag vonden de laatste ritten van de MS 66-79-treinstellen plaats. Deze ritten waren volledig uitverkocht, omdat veel treinliefhebbers nog één keer uit nostalgie met deze iconische treinen wilden reizen.

Na hun buitengebruikstelling komen de treinstellen niet op de schroothoop terecht. Maar liefst 90 procent van de onderdelen wordt gerecycled om een tweede leven, belooft een woordvoerder van de NMBS. Daarnaast zal Train World een exemplaar opnemen in zijn collectie, zodat deze treinen blijvend herinnerd worden.

Vorig jaar voordat de dienstregeling voor 2024 inging had de NMBS ook al in gedachten om dit type trein buiten dienst te stellen. Hoewel ze niet meer tussen Aken en Spa-Géronstère werden ingezet, bleef deze met een klein aantal in dit jaar nog wel rondrijden in de omgeving van Charleroi. In deze plaats zijn deze oorspronkelijk treinstellen gebouwd door Brugeoise et Nivelles en ACEC. De productie van dit model liep van 1939 tot en met 1979. De treinstellen uit de eerste serie zijn al jaren geleden gesloopt.

Video

Hieronder staat een video die afgelopen jaar gemaakt is, toen de treinstellen hun laatste dagen reden op de spoorlijn tussen Aken en Spa-Géronstère.