Startschot gegeven voor twee nieuwe treinverbindingen naar Brussel
Afgelopen zondag zijn met de start van de nieuwe dienstregeling ook de twee nieuwe treindiensten van en naar Brussel officieel gelanceerd. Met de Eurocity Direct en de Eurocity rijden er per dag 32 intercity's tussen Nederland en België.
De aftrap vond in de ochtend plaats op Rotterdam Centraal waar een ICNG-B trein met pers, genodigden en reizigers naar Brussel-Zuid afreisde. Vanaf Amsterdam Zuid is de Belgische hoofdstad hiermee in ongeveer twee uur bereikbaar, ongeveer 40 minuten korter omdat deze trein diverse stations overslaat, waaronder Breda.
Feestelijke rit
Zondag om 11:41 uur vertrok vanaf Rotterdam Centraal een feestelijke rit ter introductie van de Eurocity Direct. De trein werd uitgezwaaid door onder meer NS-directeur Wouter Koolmees en burgemeester Carola Schouten. Tijdens de ceremonie deelde de burgemeester haar jeugddroom om ooit een stationsomroep te mogen doen, waarna de spoorwegdirecteur zijn enthousiasme uitsprak over de nieuwe ICNG-treinen, die volgens hem bijzonder prettig zijn om in te werken. Ook benadrukt hij de lange samenwerking met NMBS sinds 1957 en noemt de trein naar Brussel vanaf vandaag de snelste, meest frequente en milieuvriendelijke optie, met 32 verbindingen per dag.
Eurocity Direct en Eurocity
De Eurocity Direct brengt reizigers met de moderne ICNG-B trein vanaf Amsterdam Zuid in ongeveer 2 uur naar Brussel Zuid/Midi. Onderweg stopt de trein enkel op Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Antwerpen. Omdat er diverse stations worden overgeslagen, is de reistijd is zo'n 45 minuten korter dan voorheen. Vanuit Rotterdam is Brussel-Zuid/Midi in ongeveer een anderhalf uur bereikbaar.
Naast de Eurocity Direct vertrekt vanaf vandaag ook de EuroCity vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel-Zuid/Midi. Deze trein rijdt net als de vroegere IC Brussel via Breda en stopt op alle tussengelegen stations, waaronder ook Brussel Airport. Deze treindienst wordt door de Belgische vervoerder NMBS gereden. Hiervoor zetten zij de Belgische rijtuigen van het type i11 die getrokken worden door een TRAXX-locomotief.
Omdat de NS nog niet voldoende treinstellen beschikbaar heeft, en omdat ook de NMBS nog bezig is met het samenstellen van hun Eurocity-rijtuigen, rijden beide treindiensten voorlopig ook nog afwisselend met de bekende getrokken ICR-rijtuigen van NS, met een TRAXX-locomotief aan beide zijden.
Tarieven
Tickets voor de Eurocity Direct zijn al vanaf 25 euro te koop via NS International, maar deze zijn gebonden aan een specifieke trein. Voor meer flexibiliteit zijn tickets beschikbaar vanaf 70 tot 80 euro per enkele reis, afhankelijk van de route.
Reizigers van Amsterdam Zuid naar Antwerpen die in Rotterdam overstappen op de EuroCity, betalen ongeveer 37,80 euro voor een flexibel treinkaartje. Dit is 13 procent goedkoper dan het huidige tarief van 43,50 euro. Ook NS-abonnementhouders profiteren van voordelige tarieven voor deze trein.
Wel moeten reizigers opletten dat de tickets voor de snelle Eurocity Direct niet geldig zijn in de langzamere Eurocity op dezelfde route. Daarnaast mag vanwege bepaalde regelgeving niet met de Eurocity Direct worden meegereisd met een vertrek en aankomst in België. Dus reizigers vanuit Antwerpen mogen niet mee naar Brussel rijden.