Nieuwe Airport Sprinter rijdt ongeveer iedere 7 minuten naar Schiphol Airport

Een archief-afbeelding van een SNG Sprinter. (Foto: Treinenweb.nl)
Een archief-afbeelding van een SNG Sprinter. (Foto: Treinenweb.nl)

Afgelopen maandag vierde NS de start van de Airport Sprinter. De Airport Sprinter is een hoogfrequente Sprinter die 7 dagen per week 8 keer per uur in beide richtingen rijdt tussen Amsterdam Centraal, Schiphol Airport en Hoofddorp. Dit betekent circa iedere 7 minuten een snelle comfortabele verbinding tussen de hoofdstad en de luchthaven.

Met de komst van de Airport Sprinter vanaf de nieuwe dienstregeling stoppen er op Amsterdam Lelylaan in plaats van 6 nu 10 treinen per uur richting Schiphol. Ook voor reizigers uit Noord-Holland levert dit meer reismogelijkheden op en in sommige gevallen een snellere reistijd. In 2022 vonden de eerste proeven al plaats met de aangepaste SNG.

Introductie Airport Sprinter

NS is in 2021 begonnen met de voorbereidingen van de introductie. De Airport Sprinter is een aangepaste Sprinter van het type SNG. Om deze 8 treinen per uur op dit al drukke traject te kunnen rijden, moet het vertrekproces zo efficiënt mogelijk uitgevoerd worden. Daarom is op deze trein maar één persoon verantwoordelijk voor de vertrekprocedure, de machinist. De conducteur blijft aan boord om service te verlenen aan de reiziger. Om het vertrekproces veilig te kunnen uitvoeren, zijn bij de deuren camera’s geplaatst en heeft de machinist een extra beeldscherm in de cabine om de deuren in de gaten te kunnen houden.

Voor de Airport Sprinter tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal zijn 10 composities van 2 treinstellen nodig. Er rijdt steeds gecombineerd een driedelige en een vierdelige. In de dagelijkse dienst zijn 8 composities nodig, is er 1 compositie bestemd voor onderhoud/reserve en de tiende compositie staat in Amersfoort voor instructie. Voor de treinliefhebbers zijn de verschillen met de reguliere SNG-Sprinter lastig te zien, en ook zou er geen sprake zijn van een aparte nummerreeks.

Samenwerking

Een kleine tien jaar geleden zijn het ministerie van I&W, Vervoerregio Amsterdam, ProRail en NS om tafel gegaan om te werken aan de bereikbaarheid van de regio tijdens de grote spoorverbouwingen. Daar is later Schiphol ook bij aangesloten. NS brengt nu de plannen in uitvoering: de Intercity’s uit Rotterdam (HSL) en Leiden rijden na Schiphol via Amsterdam Zuid naar Almere/Lelystad, Amersfoort, Utrecht en verder. Daarnaast rijdt NS de Airport Sprinter om ook de dienstregeling tussen Amsterdam Centraal en Schiphol/Hoofddorp op peil te houden.

De introductie van de Airport Sprinter valt samen met de bouwfase van Amsterdam Centraal waarbij er langjarig minder sporen beschikbaar zijn. Om deze omslag te kunnen maken, hebben het ministerie van I&W en de Vervoerregio Amsterdam geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur. Het investeringsbesluit is genomen in 2019 en in 2021 heeft ProRail de benodigde extra wissels aangelegd.