In de toekomst meer sporen en stations tussen Leiden en Dordrecht

In de toekomst komen er meer sporen tussen Leiden Centraal en Dordrecht. (Foto: Fantaglobe11)
In de toekomst komen er meer sporen tussen Leiden Centraal en Dordrecht. (Foto: Fantaglobe11)

Het wordt steeds duidelijker hoe de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht, de Oude Lijn, er in de toekomst uit kan gaan zien als het een metro-achtige verbinding wordt. In een MIRT-verkenning die op de toekomst gericht is, spoorwegbeheerder gaat ProRail in een deelstudie oriënteren op de nieuwe spoorlijn, en op vier nieuwe stations.

Er zijn twee extra sporen tussen Delft Campus en Schiedam Centrum nodig voor de bediening van de nieuwe stations Schiedam Kethel en Rotterdam Van Nelle. Voor de ligging zijn verschillende mogelijkheden bekeken. Dit kan bijvoorbeeld naast de huidige twee sporen, maar ook deels verdiept of deels verhoogd. Ook is er volgens het onderzoeksrapport plek voor vier nieuwe stations: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Deze stations zouden dagelijks 24.000 reizigers kunnen bedienen, waaronder 10.000 nieuwe treinreizigers.

Extra sporen nodig

Het plan om twaalf sprinters per uur te laten rijden wordt voorlopig niet verder onderzocht. Deze optie zou te kostbaar zijn en momenteel niet noodzakelijk. Helga Cuijpers, regiodirecteur Randzand Zuid stelt dat er bij twaalf sprinters per uur 'vrije kruisingen' nodig zijn nodig. "Deze zorgen ervoor dat treinen elkaar ongelijkvloers kunnen kruisen. Dit vraagt grote aanpassingen aan de infrastructuur met vaak grote impact op de omgeving, die hier veel zorgen over heeft. De bestuurders willen voor de toekomst een volgende stap naar twaalf keer per uur in beeld houden, maar dat is voor nu een stap te ver."

Verbouwing van stations

Diverse bestaande stations in de regio worden aangepast om aan de groeiende vraag te voldoen. Voor station Leiden Centraal zijn plannen in ontwikkeling voor een nieuwe stationshal, extra perronopgangen, ondergrondse fietsenstallingen en een verplaatst busstation. Station Den Haag Laan van NOI wordt mogelijk uitgebreid, terwijl station Schiedam Centrum opties onderzoekt voor een nieuwe reizigerstunnel en een zuidelijke verplaatsing. Station Dordrecht kan bredere perrons, een verbeterde entree en een nieuwe reizigerspassage krijgen.

Deze aanpassingen zijn nodig vanwege de verwachte groei in de regio, waar de komende jaren 170.000 woningen worden gebouwd en 85.000 nieuwe banen ontstaan. Dit zal leiden tot een forse toename van het aantal treinreizigers, waarvoor uitbreiding van het openbaar vervoer noodzakelijk is. Naast verbeteringen aan stations wordt ook de RandstadRail uitgebreid.

Vanaf 2030 rijdt er elke vijf minuten een metro tussen Den Haag en Rotterdam, wat de verbinding tussen deze steden aanzienlijk verbetert. Daarnaast worden de HTM-tramlijnen 2, 3 en 4 verlengd om beter in te spelen op de groeiende mobiliteitsbehoefte in de regio. Deze maatregelen zijn van belang om de bereikbaarheid in de toekomst te kunnen garanderen.

Toekomstvisie

Helga Cuijpers heeft met trots gereageerd op de gedeelde toekomstvisie: "We zijn enorm trots op dit resultaat. Er is door iedereen hard gewerkt om alle informatie te leveren waardoor deze keuzes gemaakt zijn. Mooi om te zien dat we als ProRail op deze manier aan de bereikbaarheid van de zuidelijke Randstad kunnen bijdragen."

Momenteel worden de plannen voor de spooruitbreiding verder onderzocht, waarna de overheden in 2025 een nieuw besluit zullen nemen. Daarna volgt een gedetailleerde uitwerking van de plannen, die naar verwachting tot 2033 zal duren. Het daadwerkelijke werk aan de uitbreiding kan pas na deze fase beginnen, met een verwachte voltooiing na 2040.