Perrons op Merwedelingelijn moeten worden aangepast voor nieuwe treinen
De nieuwe treinen voor de MerwedeLingelijn zijn langer dan een groot aantal perrons op het traject. Hoewel de treinen eind 2027 in gebruik moeten worden genomen, moet er haastig worden gezocht naar een oplossing.
ProRail kaartte dit al meer dan een jaar geleden aan bij het ministerie en stelde tijdelijke oplossingen voor, zoals perronverlengingen met steigers. Door de late keuze van de nieuwe treinen zijn concrete maatregelen echter uitgebleven. Vanaf 1 januari 2028 moeten de treinen rijden, omdat het traject dan alleen nog geschikt is voor treinen met het ERTMS-beveiligingssysteem. De huidige treinen zijn hiermee niet compatibel, waardoor haast geboden is.
Te korte perrons
Volgens Frank Beijen, woordvoerder van de provincie Zuid-Holland, ligt het probleem niet bij de lengte van de treinen maar bij de te korte perrons. De provincie, die de tien treinstellen koopt voor gebruik door Qbuzz, koos bewust voor langere treinen om meer passagiers te vervoeren en toiletten te kunnen toevoegen. Samen met ProRail en Qbuzz wordt aan oplossingen gewerkt, al is er sprake van tijdsdruk
Het probleem speelt bij de stations Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom, Gorinchem en Arkel, waar de perrons 10 tot 20 meter te kort zijn.
Andere maatregelen
Naast een perronverlenging liggen er ook andere maatregelen klaar om de treinen op het traject te kunnen laten rijden. Zo moet de stroomvoorziening ook worden aangepast. Omdat de nieuwe treinen langer, zwaarder en sneller zijn, kan er een probleem ontstaan als twee treinen tegelijk optrekken of als er een storing optreedt. ProRail wil dit risico vermijden en zoekt naar een oplossing.
De rangeersporen op het emplacement in Dordrecht, waar de treinen ’s nachts gestald worden en klein onderhoud plaatsvindt, zijn niet lang genoeg voor de nieuwe treinen. Hoewel het verschil klein is, passen de treinen niet. Volgens ProRail-woordvoerder Raymond de Jong en Bram Donkers, namens de zeven gemeenten langs de lijn Dordrecht-Geldermalsen, worden verschillende opties overwogen. Eerder parkeerde Qbuzz treinen langs de Crayensteynstraat in Dordrecht, maar dat stopte na klachten van omwonenden over geluidsoverlast
Daarnaast moeten er voorzieningen komen om de toiletten van de nieuwe treinen te legen. Dit is nodig, omdat het lozen van afval op de spoorbedding al lange tijd verboden is. ProRail zal hiervoor speciale opvanginstallatie moeten realiseren.