NS-topman vraagt coulance bij overheid vanwege boetes

NS-topman Wouter Koolmees vraagt de overheid om coulance bij het opleggen van boetes voor treinvertragingen en uitval. In 2024 voldeed de NS niet aan alle stiptheidseisen van de overheid, vooral door de infrastructurele problemen met de hogesnelheidslijn (HSL).
Hoewel een minimale prestatie-eis net werd gehaald, bleven de streefwaardes buiten bereik, wat aanleiding geeft voor mogelijke boetes vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Boete
De boetes kunnen oplopen tot miljoenen euro’s. Volgens de concessieafspraken kan de NS per niet-gehaalde streefwaarde maximaal 1,5 miljoen euro moeten betalen, met een totaalbedrag dat kan oplopen tot 6,5 miljoen euro per jaar. Koolmees benadrukt dat de problemen grotendeels te wijten zijn aan constructiefouten in spoorviaducten, waardoor snelheidsbeperkingen werden opgelegd aan de HSL. Hij stelt dat deze beperkingen ook invloed hadden op de landelijke prestaties van de NS en pleit ervoor dat de overheid hier rekening mee houdt.
Jaarcijfers
Uit de jaarcijfers die de NS deze week presenteerde blijkt dat de stiptheid op de HSL beduidend lager lag dan in de rest van het land. Slechts 69 procent van de reizigers kwam op tijd aan, terwijl de minimale norm op 82,1 procent lag en de streefwaarde op 84,2 procent. Dit percentage omvat zowel vertragingen als treinuitval. Koolmees blijft in gesprek met het ministerie om tot een passende oplossing te komen.