Gemeentelijke fracties gingen in gesprek met ProRail

Een archieffoto van een defecte lift. (Foto: Treinenweb)
Een archieffoto van een defecte lift. (Foto: Treinenweb)

Afgelopen vrijdag 18 april 2025 vond een bijeenkomst plaats tussen ProRail en fractieleden uit verschillende gemeenten. Het gesprek stond in het teken van de de situaties met defecte liften op stations. Reizigers die de lift nodig hebben raken hierdoor gedupeerd.

Tijdens de bijeenkomst werden er persoonlijke ervaringen gedeeld, suggesties gedaan en ideeën uitgewisseld, wat leidde tot waardevolle informatie voor ProRail die naast het spoor ook de stations beheert.

Brandbrief

Aanleiding voor de bijeenkomst was een brandbrief (https://www.treinenweb.nl/nieuws/10996/gemeentelijke-fracties-sturen-brandbrief-over-defecte-liften.html) die de fracties eerder dit jaar hadden gestuurd. Hierin vroegen zij aandacht voor de langdurige uitval van liften en de gevolgen daarvan voor reizigers. ProRail erkende de urgentie van dit probleem en besloot daarom in te gaan op het verzoek om in gesprek te gaan met de betrokken partijen.

Zo’n vijftien deelnemers verzamelden zich op het hoofdkantoor van ProRail met als doel om meer inzicht te krijgen in het huidige beleid en samen te kijken naar verbeterpunten. Er werd een rondleiding gegeven op station Utrecht Centraal en daarna volgden twee sessies waarin werd ingegaan op de oorzaken van liftstoringen en de hulp die reizigers in zulke situaties krijgen.

"Positieve input"

Karen te Boome, directeur stations bij ProRail, sprak van een waardevol gesprek met veel positieve input. Ze benadrukte het belang van samenwerking, bijvoorbeeld bij het aanpakken van vandalisme. Door samen te werken aan oplossingen kan de problematiek effectiever worden aangepakt. ProRail gaat met de aangedragen actiepunten aan de slag en onderzoekt samen met de deelnemers of er in de toekomst een vervolg komt.

Bron: ProRail