NS gaat advertenties op informatieschermen in de trein tonen

De informatieschermen in de trein zullen vanaf maandag ook advertenties tonen. (Foto: Treinenweb/Clayweb)
De informatieschermen in de trein zullen vanaf maandag ook advertenties tonen. (Foto: Treinenweb/Clayweb)

Vanaf aanstaande maandag zal NS ook advertenties tonen op de informatieschermen in de trein. Het is een nieuwe stap die het vervoersbedrijf neemt nadat er al geadverteerd kan worden op stations en perrons.

Er wordt door de Nederlandse Spoorwegen benadrukt dat de reisinformatie altijd op de schermen blijft te zien. Op het moment dat er een advertentie in beeld komt, zal het eerstvolgende station onderaan in een balk worden weergeven. De advertenties kunnen bijvoorbeeld zijn van maatschappelijke organisaties, maar ook van toeristische organisaties of uitjes zoals lokale musea of natuurparken.

Advertenties op de schermen

Op de schermen is ongeveer elke vijf minuten 10 tot 20 seconden een geluidsloze advertentie te zien. Tijdens de spits is dat ongeveer elke vier minuten. De reisinformatie blijft te zien onder de advertentie en als apart onderdeel op de schermen, en blijft tijdens een (aankomende) stop op een station ook volledig zichtbaar. De NS heeft de afgelopen tijd tevens ook de vormgeving van de reisinformatie in een groot deel van de treinenvloot verbeterd.

Enkele jaren geleden deed NS een proef met advertenties in de treinen, waarbij er zelfs advertenties werden vertoond op basis van de locatie. Uit de proef blijkt dat de advertenties geen negatief effect hebben op de ervaring van de reiziger, en de NS zal zit blijven monitoren. Vanaf maandag is de eerste advertentie te zien op de treinschermen. Al eerder werden er informatieve commercials vanuit NS zelf met de reiziger gedeeld.Volgens NS zijn er inmiddels meerdere organisaties geïnteresseerd om te adverteren in de trein.