ICE3neo omgedoopt en voorzien van de naam Amsterdam
Afgelopen woensdag is een van de nieuwe ICE3neo treinstellen van de Deutsche Bahn op feestelijke wijze gedoopt tot 'Amsterdam'. Het betrof de trein vanaf onze hoofdstad naar München. Inmiddels dragen al drie treinstellen van dit type de naam een stad die op de route van deze treinen ligt.
Vanochtend werd de trein met het treinstelnummer 8020 op Amsterdam Centraal gedoopt door Melanie van der Horst, wethouder Verkeer, Vervoer, en Luchtkwaliteit van de Gemeente Amsterdam. "Ik wens U, ICE-trein Amsterdam, uw bemensing en uw reizigers vele duurzame kilometers in Europa toe", sprake ze tijdens de doop toe. Ook Anja Schöllmann, directielid Deutsche Bahn Fernverkehr en Wouter Koolmees, president-directeur NS waren hierbij aanwezig.
Van Amsterdam naar München
De 'Amsterdam' vertrok vanochtend samen met een andere ICE3neo-stel even na half negen naar München. Sinds december 2024 rijdt de rechtstreekse trein tussen Amsterdam en München. De trein rijdt dagelijks in zo'n 7 uur via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport, Stuttgart naar München. De populariteit van de bestemming München neemt toe en zal komende jaren naar verwachting nog verder groeien. De stad is daarnaast een populaire overstapplek voor verdere treinreizen naar de Alpen en bijvoorbeeld Italië.
De eerste bestemming van de ‘Amsterdam’ is vandaag München, maar in de toekomst is de trein op meer plekken te zien: in Duitsland of bijvoorbeeld in België. De nieuwe ICE-treinen zijn door DB speciaal gekocht om reizigersgroei op te vangen en om verouderde ICE-treinen te vervangen. De nieuwe ICE-treinen rijden naast München, ook vanuit Nederland naar Keulen en Frankfurt.
Bestemmingen
In Duitsland is het een goed gebruik om treinen te dopen en te vernoemen naar belangrijke bestemmingen. Ook de vorige reeks treinen in de ICE-3(m) serie werden voorzien van namen, zoals Dortmund, Montabaur en Oberhausen. Zo werd op 6 oktober 2003 treinstel 4651 ook al voorzien van de naam Amsterdam.
De treinstellen uit de ICE-3(m) serie zullen vanwege diverse gebreken, waaronder de aanhoudende problemen met de airco, uitgerangeerd worden door de Deutsche Bahn. Al vanaf juni vorig jaar werden deze treinstellen op de treindienst tussen Amsterdam - Frankfurt en München al vervangen door het nieuwe type. Een aantal rijden nog enkel binnen Duitsland zelf, maar een lange levensduur bij de Deutsche Bahn lijkt er niet meer in te zitten.