Politiek wil debat over terugname V250

De politiek wil een kamerdebat aanvragen over de terugname van de Fyra V250 aan de bouwer AnsaldoBreda. De trein zal door de Italiaanse bouwer worden teruggenomen, en de NS zal daarvoor 125 miljoen terugkrijgen. Wel zal het verlies op 88 miljoen euro uitkomen.

Zo wil D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven meer uitleg over de deal die de NS en AnsaldoBreda hebben gesloten: ''Ik zie voordelen van het op korte termijn afsluiten van de zaak, maar ik wil weten wat de financiële consequenties zijn voor het kabinet en wat dit gaat betekenen voor de prijs van het treinkaartje.'

Inmiddels heeft CDA-Kamerlid Sander de Rouwe een Kamerdebat aangevraagd.

Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die de parlementaire enquête naar de Fyra voorzit, noemt het een goede zaak dat de enquêtecommissie niet meer te maken krijgt met juridische procedures. ''Op de enquête heeft dit geen invloed. De hoofdvraag daarvan blijft staan.'' Inhoudelijk wil Van Toorenburg niet reageren op de Fyra-deal omdat ze enquêtevoorzitter is.

AnsaldoBreda

De Italiaanse bouwer is tevreden met het akkoord. ''Het akkoord geeft aan dat de treinen betrouwbaar zijn en opnieuw kunnen worden ingezet. Dat is ook zeker ons doel. We zijn daarvoor met verschillende partijen in onderhandeling'', liet woordvoerder Alessio de Sio maandag weten.

Hoewel er wel wordt afgezien van een schadeclaim, noemt het bedrijf zich geen verliezer of winnaar in de strijd, die heeft plaatsgevonden. ''Noem het maar een gelijkspel'', aldus De Sio. Topman Alessandro Pansa van moederbedrijf Finmeccanicageefte laten weten dat hij tevreden is met een akkoord tussen het bedrijf en de NS, ''omdat het getuigt van vertrouwen in het bedrijf en het een bevestiging is van de juistheid waarmee AnsaldoBreda heeft gehandeld.''

De juridische zaak tegen de Belgische Spoorwegen (NMBS), waarvan er door hen drie treinen zijn besteld, is een andere kwestie. De treinen voor België zijn nooit afgeleverd aan de NMBS en de voorschotten die de Belgen hadden betaald voor de Fyra's zijn teruggestort.

De NMBS diende in september wel een schadeclaim in tegen AnsaldoBreda voor onder meer misgelopen inkomsten voor een totaalbedrag van 40 miljoen euro. De bouwer studeert nog op de schadeclaim die zij zelf tegen hen willen indienen, maar hopelijk verwachten ze uiteindelijk een schikking: "Misschien zien ze in België ook wel de voordelen van een schikking, zoals de NS heeft getroffen.''

Alle 18 stuks aanwezige V250-treinen in Nederland zullen terug gaan naar Italië, het laatste stel is overigens nooit aan de NS afgeleverd. Alle stellen zullen opnieuw in de verkoop worden gezet voor nieuwe klanten.


Binnenkort zijn de treinstellen van het emplacement van de Watergraafsmeer verdwenen.

Bron: Nu.nl