NS ontkent naïeviteit in Fyra-debacle
De NS ontkent dat zij naïef zijn geweest in het hele Fyra V250-debacle. Dit is geschreven in een boek die uitgebracht is Marc Descheemaecker, de voormalige topman van de Belgische Spoorwegen (NMBS). De NS zegt dat dit een persoonlijke mening van hun kant is.
Tot enkele uren voordat de NMBS eind mei aan staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) liet weten dat het bedrijf stopte met het gebruik van de Fyra, probeerde de NS drie Fyra-treinen over te kopen, zegt de NOS op basis van het boek. Hierin noemt de Belgische topman het vertrouwen in de treinen 'naiëf'.
De NS heeft dinsdag erkent dat ze alle opties voor de Fyra V250-trein open hebben gehouden tot op het laatste moment, hoewel het boek van Descheemaecker anders doet vermelden. "De NS zocht naar tal van oplossingen en dat was een van de vele opties", zegt een woordvoerder. "Er werd ook allang naar alternatieven gezocht."
Parlementaire enquete
Volgens de NS moet er een parlementaire enquête plaats gaan vinden over wat zich nou heeft afgespeeld. "We werken daar volledig aan mee", zegt de zegsman. De enquêtecommissie onderzoekt onder meer de rol van de NS tijdens het Fyra-debacle, waarbij respectievelijk België en Nederland uiteindelijk besloten de treinen na een reeks van technische problemen in de ban te doen.
'Sneer naar Nederlandse technici'
Ook geeft de Descheemaecker in zijn boek bovendien nog een sneer naar de Nederlandse technici van de NS met wie hij samenwerkte. Zou zouden ze 'arrogant' worden genoemd .
Maandag werd bekend dat de NS alle V250-treinen terugstuurt naar Italië, waarmee er een einde komt aan een juridische strijd die anders nog vele jaren zou kunnen duren. Bouwer AnsaldoBreda betaalt daarbij 125 miljoen euro terug, en beperkt de NS zich op een verlies van 88 miljoen euro. Daarbij krijgt de NS per verkocht Fyra V250-treinstel van AnsaldoBreda aan nieuwe klanten, weer tot maximaal 21 miljoen euro.
Bron: Nu.nl