NS bestelt nieuwe TRAXX-locomotieven

De NS heeft recentelijk 18 nieuwe locomotieven van het type TRAXX bij Bombardier besteld. De bestelling is voortgekomen uit een optie op de eerdere aankoop van 19 stuks van dezelfde locomotieven. Deze zullen worden ingezet op de trajecten Amsterdam - Rotterdam en Eindhoven - Den Haag en voor de Intercity naar Brussel.

De NS heeft de extra locomotieven besteld om te voldoen aan de vraag om reizigerstreinen te kunnen laten rijden. Voorheen hield de NS rekening met een ombouw van het bestaande stuurstand-materieel (type BDs) voor de in gebruik zijn de solitaire rijtuigen (type ICR-PRIO). De bedoeling was dat deze stuurstandrijtuigen die voorzien zijn van een machinistcabine, samen zouden werken met de TRAXX-locomotieven. Echter is vanwege de complexiteit van de ombouw uiteindelijk besloten om de stuurstandrijtuigen niet meer te gebruiken als rijtuig om de trein te besturen, maar in te zetten als regulier rijtuig.

De nieuwe locomotieven moeten ervoor zorgen dat de trein in beide richtingen kan rijden zonder dat de locomotief aan het einde van de rit verplaatst moet worden naar de andere kant van de trein.

Levering

De levering van de nieuwe locomotieven zullen vanaf mei 2016 plaatsvinden, waarmee het aantal TRAXX-locomotieven die de NS bezit uitkomt op 37 stuks. Ook heeft de NS daarnaast nog 12 andere locomotieven van het zelfde soort geleased bij het Britse Alpha Trains. Deze treinen die oorspronkelijk wit en rood waren (de kleuren van de Fyra) zullen de komende paar jaar geleidelijk tijdens een grote onderhoudsbeurt worden omgeschilderd in de de blauw-gele NS-huisstijl.


De TRAXX 186.013 die als Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda rijdt.
Foto: Roel Hemkes