Consumentenclaim daagt NS voor de rechter om overvolle treinen
ConsumentenClaim heeft de NS voor de rechter gedaagd vanwege de overvolle treinen. Op deze manier wil de organisatie via de rechter afdwingen dat treinreizigers die last hebben gehad van overvolle treinen een compensatie zullen krijgen.
De organisatie, gespecialiseerd in massaclaims, heeft de Nederlandse Spoorwegen voor de rechter gedaagd. Ze nemen het op namens meer dan 10.000 treinreizigers die bewijs van de extreme drukte in de vorm van foto's hebben ingestuurd.
De gang naar de rechter wordt gemaakt omdat gesprekken met de NS geen oplossing brachten, zegt directeur Stef Smit van ConsumentenClaim. Volgens hem reizigers niet de service en het comfort gekregen waarvoor zij betalen. Ook wil hij dat de gedupeerde reizigers een deel van hun reiskosten terugkrijgen.
Maatregelen NS
De NS reageert geschrokken van de rechtsgang van het bedrijf. ''Dit soort Amerikaanse toestanden helpt de reiziger niet", reageert het bedrijf op de ontvangen dagvaarding.
De NS is zelf van mening dat ze voldoende gepresteerd hebben om overvolle treinen te voorkomen. Zo heeft het spoorwegbedrijf vorig jaar tiental DDM-1 dubbeldeksrijtugien weer terug gebracht in dienst, en heeft het de verhouding tussen eerste en tweede klasse in de zes-delige SLT-sprinter aangepast door een deel van de eerste klasse om te bouwen naar de tweede klas. Ook heeft het een nieuwe lichting Sprinter-treinen besteld, en zijn er nieuwe Flirt-Sprinters in dienst gekomen.
"Staan in de spits is vervelend, maar we werken er keihard aan", reageert een NS-zegsman.
Door de aantrekkende economie wordt het steeds drukker op de weg, maar ook in de trein, is de boodschap van de NS. ''Een vervoersbewijs biedt dan ook geen garantie op een zitplaats. Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland helaas bij. We zijn daar heel eerlijk in: Dat zal ook altijd zo blijven."
Redacteur Ariën Claij van Treinenweb denkt dat de gerechterlijke uitspraak niks zal uithalen voor Consumentenclaim en de treinreizigers. "De NS heeft zelf al voldoende gepresteerd om te voorzien in maatregelen, welke de komende periode nog zeker zullen worden doorgezet. Tevens doen ze hun best om de materieelsamenstellingen op drukke trajecten in kaart te (laten) brengen."
Foto: Harrie van Veen