Qbuzz wint concessie Merwedelingelijn en regionaal busvervoer
Vanaf eind 2018 zal naar alle waarschijnlijkheid R-NET gaan rijden op de MerwedeLingelijn. De concessie is gewonnen door vervoerder Qbuzz die een groot mobiliteits-netwerk op wil zetten met R-NET diensten voor zowel de bus als de trein.
De concessie geldt voor het busvervoer in de gebieden Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (DAV), en de MerwedeLinge spoorllijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Deze sporlijn is nu nog eigendom van Arriva.
De gunning is het resultaat van de openbare aanbesteding die de provincie Zuid-Holland in 2017 uitschreef. Naast Qbuzz dongen ook EBS en de huidige vervoerder Arriva mee. De consessie zal voor acht jaar gelden.
Voordat de aanbesteding werd uitgeschreven is door de provincie nauw samengewerkt met gemeenten en partners in de regio. Dit resulteerde in een breed gedragen uitvraag met als doel een toekomstvast netwerk van openbaar vervoer dat aansluit bij de vraag in de regio. Floor Vermeulen, gedeputeerde verkeer en vervoer: "Qbuzz heeft hier bijzonder goed invulling aan gegeven. Met de plannen van Qbuzz wordt in de hele regio een flink aantal verbeteringen doorgevoerd. Een kroon op onze regionale samenwerking!"
R-NET is op het huidige moment vooral actief met busvervoer in de Randstad en op de spoorlijn Gouda-Alphen a/d Rijn.
"Iedereen van deur tot deur"
Volgens de provincie Zuid-Holland wordt de regio DAV een echte mobiliteitsconcessie met een stevige ruggengraat van snelle en frequente hoogwaardige bus- en treinverbindingen, waaronder een aantal R-net lijnen. Uiteindelijk moet Rotterdam hiermee vanuit het gebied van Dordrecht met de bus sneller bereikbaar worden. Op dit hoofwaardige OV-netwerk sluiten stad- en streeklijnen aan, waarmee ook het landelijk gebied in de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden uitstekend bereikbaar blijft. Daarnaast zullen er ook extra faciliteiten worden gerealiseerd, zoals deelfietsen en deel-auto's.
Ook wordt er geinvesteerd in splinternieuwe elektrische bussen die voorzien zijn van comfortable beenruimte, WiFi en USB-oplaadpoorten.
Concessie
De concessie is voor een periode van 8 jaar uitgeschreven, met 2 keer een optie tot verlenging. De provincie stelt voor de concessie jaarlijks een exploitatiebudget beschikbaar van ruim 23 miljoen euro. Voordat de gunning definitief wordt, geldt een wettelijke bezwaartermijn van 6 weken. Daarna presenteert de nieuwe vervoerder de plannen aan de regio.
De R-NET trein op station ALphen a/d Rijn als onderdeel van de RijnGouwelijn.
Foto: Treinenweb