ProRail wil Nederlandse spoor als proeftuin voor innovatie
ProRail-topman Pier Eringa van ProRail wil het Nederlandse spoor gebruiken als Europese proeftuin voor innovaties zoals automatisch rijdende treinen (ATO) en spoorbeveiligingssystemen als ERTMS. Daarvoor pleitte hij tijdens de presentatie van het jaarverslag op donderdag 31 mei.
ProRail pakt daarmee een voortrekkersrol in Europa. Zo gaan ERTMS en ATO het spoorlandschap de komende jaren drastisch veranderen. Voor de aanleg van ERTMS op de drukst bereden tracés in Nederland is al 2,4 miljard euro opzij gezet door de overheid. De rest van het land volgt, bijvoorbeeld wanneer er groot onderhoud wordt gedaan.
Belang innovatie op het spoor
Het reizigersaantal groeit de komende jaren fors in Nederland. Innovatie op het spoor is daarom van groot belang om te zorgen dat het openbaar vervoer in Nederland niet gaat vastlopen. ERTMS en ATO zijn twee van de belangrijkste antwoorden op deze uitdaging. ERTMS is bedoeld om de lappendeken van nationale treinbeveiligingen in Europa te vervangen door één standaard. Dit biedt enorme potentie om aan de groeiwensen van het spoorverkeer in Nederland en Europa te kunnen voldoen.
Digitaal spoor
Met ERTMS maken we de stap van analoog naar een digitaal spoor en verplaatsen we de techniek van het spoor ook naar de trein. Van hardware naar bits en bites. Het Nederlandse spoornetwerk is een van de drukst bereden netwerken ter wereld. Het aantal mensen dat met de trein reist zal de komende jaren nog verder toenemen.
Klaar voor de toekomst
Het ERTMS-beveiligingssysteem zorgt ervoor dat Nederland klaar is voor de toekomst. De capaciteit op het spoor neemt toe en er is minder techniek in de infrastructuur nodig, waardoor de kosten afnemen. Zo verdwijnt de baangebonden detectie en de bekabeling (wat ook tot een vermindering van koperdiefstal moet leiden. "Treinen geven zelf hun positie en lengte door via het spoorse communicatiesysteem 'GSM-R'. Dit zorgt ervoor dat de treinen korter en efficiënter achter elkaar kunnen rijden. Dat komt erop neer dat in de toekomst nog meer treinen kunnen rijden.", schrijft de spoorbeheerder op hn website.
Knelpunten en veiligheid
Aan de hand van het Europese beveiligingssysteem ERTMS is uitbreiding van sporen op knelpunten in Nederland op veel plekken niet meer nodig. Daarnaast wordt het treinverkeer veiliger. Een van de belangrijkste veiligheidsverbeteringen is dat de kans op slachtoffers bij overwegen verkleint doordat het systeem van minuut tot minuut kan aangegeven wanneer treinen zullen passeren.
Foto: Martijn van Vulpen
Bron: ProRail