Alstom presenteert eerste Coradia Stream voor Italië

Het eerste treinstel van Trenitalia's Pop-trein is deze week getoond aan pers en belangstellenden in de in Italië gelegen Alstom-vestiging bij Savigliano. In juli begint moeten de eerste toelatingritten plaats gaan vinden, waarna deze volgend jaar in Italië op het spoor te vinden is.

De trein is ontworpen en geproduceerd in Italië, in de Alstom-vestigingen van Savigliano, Sesto San Giovanni en Bologna, en zal door de vervoerder Trenitalia worden gebruikt. Het ontwerp is een Coradia Stream, welke een nieuw model van de Franse treinbouwer is. De 150 treinen die in augustus 2016 op basis van de kaderovereenkomst zijn besteld, zullen gaan rijden in de regio's Emilia-Romagna, Puglia, Veneto, Sicilië, Piemonte, Ligurië, Abruzzo en Marche.

Toelating

Het eerste treinstel van deze serie zal in de komende weken in Velim, in Tsjechië zijn ritten gaan rijden op het test-circuit. Hier zal de trein vele weken lang veel kilometers gaan maken om uiteindelijk zijn toelating te krijgen. Hierna zal deze weer terugkeren naar Italië waar de toelating voor op het Italiaanse spoorwegnet zal plaatsvinden.

In het najaar kunnen liefhebbers de trein ook bewonderen tijdens de InnoTrans vakbeurs welke van 18 tot 20 september 2018 plaatsvindt in Berlijn.

Presentatie

Tiziano Onesti en Orazio Iacono, respectievelijk president en CEO van Trenitalia, waren aanwezig bij de presentatie in Savigliano, samen met het Italiaanse Alstom-management, Michele Viale, CEO van Alstom Ferroviaria en Davide Viale, directeur van de Alstom-site van Savigliano.

"Met trots presenteren we de eerste POP-trein aan onze klant Trenitalia en aan de Italiaanse regio's." POP vertegenwoordigt Alstoms nieuwste generatie van de Coradia-trein, de Coradia Stream, een volledig aanpasbare, duurzame en technologische trein die is ontworpen om aan alle behoeften van passagiers te voldoen. "We zijn verheugd dat Trenitalia zijn vertrouwen in Alstom heeft hernieuwd als een betrouwbare partner die kwaliteitsproducten levert, "aldus Michele Viale, Managing Director van Alstom in Italië en Zwitserland.

Uniek in dit concept is dat de klant van Alstom zelf via een computerprogramma de indeling voor de trein kan bepalen, waarna deze geproduceerd zal worden.

Techniek

De Pop-trein is een lichtgewicht enkeldeks en lagevloers elektrisch treinstel, samengesteld uit 3 of 4 wagens, uitgerust met 4 tractiemotoren. Hij kan met een maximale snelheid van 160 km/h reizen en biedt plaats aan meer dan 300 passagiers voor in vier wagens. In de drie-wagen uitvoering kunnen er iets meer dan 200 personen in worden vervoerd.

De Pop biedt voor al haar reizigers een hoog comfort, en is uitgerust met multimediasysteem om video's te kunnen bekijken via wifi, reisinformatieschermen in alle coupe's, wifi, stopcontacten en een gesloten videobewakingssysteem.

Even belangrijk is het respect voor de criteria voor ecologische duurzaamheid en energie-efficiëntie. De Pop is voor 95% recyclebaar en verbruikt minder energie dan vorige generaties elektrische treinstellen.

Nederlandse Spoorwegen

Het model van de Pop-trein, welke gebouwd is op het Alstom Coradia-platform, is ook door de NS besteld als nieuwe intercity. De opvallende visuele verschillen zijn het interieur, de toegangsdeur naar de machinist en de deuren. De NS-trein zal bedoeld zijn voor hogere snelheid (200 kilometer per uur) waarbij de Italiaanse trein maximaal 160 kilometer per uur zal rijden. Speciale enkele deuren per ingang zijn nodig vanwege de snelheid waarmee de trein zal rijden.

De nieuwe NS-trein is vorig najaar als mock-up gepresenteerd aan de pers. De treinstellen worden momenteel in het Poolse Katowice gebouwd, en de eerste trein zal naar verwachting in het najaar de fabriek uit rollen. Uiteindelijk komen er 49 treinstellen van 5 rijtuigen en 30 treinstellen van 8 rijtuigen, waarbij er de mogelijkheid is voor een vervolgorder.

Deze treinen zullen vanaf 2021 onder meer op de HSL-lijn worden ingezet als vervanging van de huidige TRAXX-locomotieven en de getrokken rijtuigen. Mogelijk zal in de toekomst deze trein ook naar België gaan rijden, maar daar is binnen de NS nog geen zekerheid over.

Foto: Alstom
Foto: Alstom