Onzekerheid over CO2-vrije treinen in Friesland vanaf 2025
Het is onduidelijk of de regionale treinen van Arriva in Friesland in 2025 zonder CO2-uitstoot rijden, zegt gedeputeerde Johannes Kramer. Hij heeft de opdracht gekregen om dit in 2025 te kunnen halen. Hoewel het plan technisch haalbaar is, lijken er nog een hoop onzekerheden op de loer te liggen.
De treinen in Friesland moeten zullen worden uitgerust met batterijen. Deze moeten dan op speciale laadstations worden opgeladen op het traject tussen Leeuwarden en Groningen. Hiervoor moet er op enkele plekken een bovenleiding worden aangebracht
Een van de onzekerheden is volgens hem de financiering. Voor de Friese lijnen moet er een investering plaatsvinden van 38 tot 66 miljoen euro. Daarvoor is ook geld nodig van de landelijke overheid. Ook zijn ProRail en Arriva bij de financiering betrokken.
Een ander probleem is dat zowel de provincie Friesland als Groningen niet op dezelfde lijn zit voor de verbinding tussen Leeuwarden en Groningen. Friesland heeft interesse getoond in treinen met batterijen, laadstations en bovenleidingen. Groningen lijkt meer interesse te hebben in waterstoftreinen, waar ze dit jaar nog een proef mee willen doen.
Deze maand moeten er binnen de provinciale Staten knopen worden doorgehakt.
Een voorbeeld van de nieuwe FLIRT voor Arriva die vanwege de batterij ook de WINK genoemd wordt..
Foto's: Arriva