Eerste ICNG Intercity rolt fabriek van Alstom uit
De eerste ICNG Intercity voor de NS is de Alstom-fabriek in het Poolse Katowice uitgerold. Hiermee is de eerste Intercity Nieuwe Generatie-trein klaar voor een uitgebreide serie aan diverse testen. Deze zijn noodzakelijk voordat de trein naar Nederland zal komen.
De trein zal eerst worden gesleept naar diverse verschillende buitenlandse testcentra en werkplaatsen voordat deze in Nederland verwelkomd zal worden.
Statische testen
De trein zal eerst naar de Alstom-werkplaats in het Duitse Salzgitter worden gesleept. De overbrenging zal gesleept met een locomotief plaatsvinden omdat de trein niet op eigen kracht onder de Poolse en Duitse bovenleding kan rijden. De vervoerder RailAdventure zal de trein overbrengen. In de werkplaats van Salzgitter zal de trein worden onderworpen aan een uitgebreide serie aan statische tests om te kijken of alle apparatuur goed functioneert. Hierbij zal worden gekeken of alle mogelijkheden van de trein goed werken, zoals bijvoorbeeld de bedieningsknoppen en de software in de cabine.
Het artikel gaat onder de afbeelding verder
Testritten op de 'Ring van Velim'
Als de statische tests in Duitsland erop zitten zal de trein naar de volgende halte gaan. Dit is de 'Ring van Velim 'in het Tsjechië. Hier zal de trein uiteindelijk zijn eerste echte ritten maken waarbij er duizenden kilometers worden gemaakt over het ruim 13 kilometer lange testcircuit-spoor. Hier wordt er onder meer bekeken hoe bijvoorbeeld de noodremmingen en de tractieaandrijving functioneren, en hoe deze moeten worden afgesteld. Ook biedt deze testbaan de mogelijkheid om de werking van het ERTMS beveiligingssysteem uit te beproeven, het GSM-R communicatie-systeem te testen en het geluidsniveau te meten.
Klimaatkamer
Tijdens of na het bezoek aan Velim is het ook de bedoeling dat er een trein naar klimaatkamer in Wenen gaat. Hier wordt gekeken hoe de trein functioneert in temperaturen van winterse 25 graden onder het vriespunt tot een tropische 40 graden boven nul. Tijdens deze proef worden de verschillende delen van de Intercity uitgebreid getest, van de stroomafnemer, de uitschuiftreden, de automatische koppeling en de toiletsystemen. Ook vindt er een test plaats of de verwarming, ventilatie en airconditioning naar behoren werkt.
Dat een klimaattest geavanceerd is blijkt uit een artikel van de NS tijdens de bouw van de SNG Sprinters: "Er komt enorm veel techniek bij kijken. Kilometers kabels die de meetapparatuur in de verschillende onderdelen van de trein verbond met de centrale testruimte. Bij de toilettest werd bekeken of toiletleidingen niet bevriezen, bij de koppeling hoe snel deze ontdooit bij droge sneeuw."
Het artikel gaat onder de afbeelding verder
Uiterlijk
Wat aan de nieuwe ICNG-trein opvalt is de afwijkende kleurstelling. Deze is op de kop na volledig zwart en voorzien van deuren die weer NS-geel zijn. "Omdat het om technische testen gaat, is het niet nodig het uiterlijk en het interieur al af te hebben. Zo heeft deze trein bijvoorbeeld nog geen stoelen. Ook de kleurenfolie aan de buitenkant van de trein wordt op een later moment aangebracht.", legt NS woordvoerster Ingeborg de Boer uit.
Reizigers die graag de trein willen bewonderen zullen nog wel een poosje geduld moeten hebben. De komende twee jaar zal de trein nog in het teken staan van het testen en toelaten op het Nederlandse (en mogelijk ook het Belgische) spoor. Naar verwachting zal de eerste trein over een jaar naar Nederland toekomen waar er opnieuw testritten mee worden gemaakt om de toelating van de trein rond te krijgen. Daarna zullen ook monteurs, conducteurs en machinisten kennis gaan maken met de nieuwe Intercity-trein. Pas in 2021 zal de eerste trein officiëel in de dienstregeling worden ingezet.
De ICNG straks....
In totaal heeft de NS 79 ICNG-treinstellen besteld, met de optie om de komende tien jaar nog eens 150 treinen te kunnen bestellen. Momenteel loopt er al een optie om twee stellen geschikt te maken voor het Belgische spoor. Echter is nog niet duidelijk of de NS of de Belgische NMBS de opvolger voor het materieel van de Intercity Brussel zal leveren. Met de optie is de NS al voorbereid op wat mogelijk komen gaat.
De eerste inzet van de trein is voorzien in 2021 van Amsterdam naar Breda. In 2022 volgt het traject Eindhoven - Den Haag. In de jaren daarna zal de trein uitbreiden naar meerdere Intercity-verbindingen waarvan nog niet bekend is welke dit zullen zijn.
De treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, een noodintercom die ook in de mindervaliden-toilet aanwezig is, wifi, reisinformatieschermen (OBIS), gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, bewakingscamera's, (USB-) stopcontacten in zowel de eerste als de tweede klasse, een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte.
Lees ook: NS presenteert Nieuwe Generatie Intercity
Foto's: NS
Foto: Alstom