Spoorlijn Hamont - Weert wordt mogelijk duurder dan verwacht
Het reactiveren van de spoorverbinding tussen Weert en het Belgische Hamont lijkt duurder uit te vallen dan er aanvankelijk verwacht is. Dat meldt de Belgische krant Het Belang van Limburg op basis van anonieme bronnen.
De verhoging van een spoorbrug en de aanpassing van een bocht zou al zorgen voor een extra kostenpost bovenop de eerder geplande 35 miljoen euro die in 2015 berekend werd. Momenteel is nog niet duidelijk met welke extra kosten het project belast wordt.
Vernieuwing
Momenteel is de Belgische spoorbeheerder Infrabel bezig om het spoor tot aan de grens toe te voorzien van bovenleiding. De Nederlandse spoorbeheerder ProRail rondt binnenkort een onderzoek af naar het doortrekken van de lijn van Weert naar de Belgische grens. Inmiddels zijn de eerste resultaten van het onderzoek al met de Belgische spoorbeheerder besproken. Echter zien ze het hoge prijskaartje als 'een vorm tegenwerking', meldt de Belgische krant.
Een woordvoerster van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur kon niks loslaten over de hoge kosten en verwees naar ProRail. Ze verwijst naar het onderzoek van ProRail dat nog afgerond moet worden. Ook ProRail kon nog niet ingaan op vragen zolang het onderzoek nog loopt.
Onderzoek
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft inmiddels haar Belgische collega François Bellot gevraagd een onderzoek te starten naar de exploitatie van een reizigerstrein tussen Weert en Antwerpen. Momenteel loopt hier een studie naar waarbij er wordt gekeken naar de potentiële reizigers en de kosten. Momenteel rijdt de trein vanuit Antwerpen door naar Hamont, een rit van een anderhalf uur. Daarna keert de trein ongeveer na veertig minuten weer. Volgens de studie kan er in deze tijd ook heen en weer worden gereden van en naar Weert. Naar Weert zou naar verwachting niet meer dan tien minuten hoeven duren.
Naar verwachting zal de spoorlijn enkel worden voorzien van Belgische beveiligingssystemen, zoals het TBL+1 beveiligingssysteem, omdat er enkel Belgische treinen op het traject zullen gaan rijden.
In Nederland wordt gehoopt dat de vernieuwde verbinding ook kan zorgen voor minder verkeersdrukte op A2 richting Eindhoven, omdat veel Belgen dan eerder deze spoorverbinding zullen gebruiken. Ook zal de nieuwe route een rol gaan spelen bij de IJzeren Rijn verbinding voor goederenvervoer.
Foto: Michiel Dumon