NS doet dit jaar proef met zelfrijdende trein
De NS gaat in dit jaar een proef doen met een automatische treinpiloot. Hiermee willen ze onderzoeken wat er nodig is om treinen dichter op elkaar te laten rijden. De testrit zal gaan plaatsvinden met een SNG-treinstel die op de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad zal rijden.
De NS benadrukt dat de machinist in de cabine aanwezig blijft, en dat de treinrit zonder treinreizigers plaats zal vinden. De trein die momenteel al voorzien is van het ETCS-signaleringssysteem zal voorzien worden van een computer die alle technische gegevens van de trein en van het traject weet, en vervolgens de besturing van de trein overneemt. De machinist kan tijdens de rit bijsturen en ingrijpen als dat nodig is. De trein zal op GoA 2 worden gereden, wat betekent dat de trein zichzelf kan besturen, maar dat een machinist achter de knoppen zit. Deze ATO-techniek is te vergelijken met de automatische piloot van een vliegtuig of een boot.
De testrit wordt uitgevoerd in samenwerking met met ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Eerdere testen
Vorig jaar december vond er een eerste proef plaats met een goederentrein op de Betuweroute. Deze trein reed toen via het ERTMS-signaleringssysteem automatisch naar zijn bestemming vanuit de Maasvlakte. In maart van dit jaar vond er bij Arriva een proef met een reizigerstrein plaats tussen Groningen en Zuidhorn welke via het ATB-NG beveiligingssysteem en een speciale computer bestuurd werd. Inmiddels is bekend dat deze proef een herhaling zal krijgen.
In Nederland wordt er nu in het algemeen op GoA 1 gereden, waarbij het ATB-beveiligingssysteem en vaak ook een adviesgevende tablet (Routelint bij NS) de machinist ondersteunen tijdens de rit. De proeven die plaats zullen vinden zullen op GoA 2 worden gereden, wat betekent dat de trein zelfrijdend is en dat de machinist op zijn plaats blijft om eventueel in te grijpen als het nodig is.
Foto: Jan Derk Remmers (Wikipedia)