Alstom kijkt met succes terug op proef iLint waterstoftreinen
Met meer dan 180.000 gereden kilometers heeft Alstom eind februari de succesvolle proefrit-fase met 's werelds eerste twee waterstoftreinen officieel afgerond. Twee treinen van de Alstom's Coradia iLint-serie reden al sinds september 2018 op het spoor.
Dit project toont het belang van groene mobiliteit voor de deelstaat Nedersaksen. Als een van de toonaangevende fabrikanten van spoorvoertuigen in Europa, zal Alstom de brandstofceltreinen voor LNVG produceren en verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de voertuigen op haar locatie in Salzgitter. Gassen- en ingenieursbureau Linde bouwt en exploiteert een waterstofvulstation voor de serietreinen bij station Bremervoerde.
"Onze twee pre-series treinen van de Coradia iLint hebben de afgelopen anderhalf jaar bewezen dat brandstofceltechnologie met succes kan worden gebruikt in de dagelijkse passagiersdienst. Dit maakt ons een belangrijke drijvende kracht op weg naar emissievrije en duurzame mobiliteit in het spoorvervoer ", vertelt Jörg Nikutta, Managing Director voor de Duitse en Oostenrijkse divisie van Alstom. "We hebben ook waardevolle gegevens verkregen uit de proefneming van de brandstofceltreinen voor de verdere ontwikkeling van de voortstuwingstechnologie.", vervolgt hij.
"Het federale ministerie van Transport ondersteunt graag het baken van moderne mobiliteit: de waterstoftrein in Bremervörde. Dit project is tenslotte een vlaggenschip voor de mobiliteit van de toekomst", zegt Enak Ferlemann, staatssecretaris bij het federale ministerie van vervoer en digitale infrastructuur. "Waterstof is een echt emissiearm en efficiënt alternatief voor diesel. Vooral op secundaire lijnen waar bovengrondse lijnen niet rendabel zijn of nog niet beschikbaar zijn, kunnen deze treinen schoon en milieuvriendelijk reizen. We zouden graag meer van dergelijke toepassingen zien."
Zie ook: Proefritten met de Coradia iLint tussen Groningen en Leeuwarden
De Coradia iLint
De Coradia iLint is de eerste passagierstrein ter wereld die wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel, die elektrische energie opwekt voor voortstuwing. Deze volledig emissievrije trein is stil en stoot alleen waterdamp en condenswater uit. De trein kent verschillende innovaties: conversie van schone energie, flexibele energieopslag in batterijen en intelligent beheer van aandrijfkracht en beschikbare energie. Het is speciaal ontworpen voor gebruik op niet-geëlektrificeerde lijnen en maakt schoon, duurzaam treinverkeer mogelijk.
Momenteel rijden er in Duitsland sinds 2018 al twee waterstoftreinen in het Nedersaksen-deelstaat van Duitsland. Vanaf 2021 zal de vervoersautoriteit LNVG het aantal treinen uitbreiden naar 14 stuks. Ook vervoersautoriteit RMV heeft 27 Coradia iLint-waterstoftreinen besteld die vanaf 2022 op vier lijnen rondom Frankfurt moeten gaan rijden. Ook is de iLint sinds 2018 jaar op tournee door zes Duitse deelstaten gegaan, en heeft het een bezoek gebracht aan Oostenrijk en eerder dit jaar nog in Nederland. Daar is toen enkele weken lang een nachtelijke proef uitgevoerd op het traject tussen Groningen en Leeuwarden. Hierop keek ProRail met succes terug.