NMBS wil in 2023 aantal treindiensten laten stijgen met 4,7 procent

Dinsdag zal het Belgische openbaar vervoer geraakt worden door een landelijke staking. (Foto: Hendrik Ploeger)
Dinsdag zal het Belgische openbaar vervoer geraakt worden door een landelijke staking. (Foto: Hendrik Ploeger)

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS is van plan om het aantal aangeboden treindiensten tegen het jaar 2023 met 4,7 procent uit te breiden, ondanks de impact van de uitbraak van het coronavirus. De vervoerder heeft bevestigd dat 44 van de 49 projecten die gepland zijn voor voltooiing in 2020 nog steeds op schema liggen om tegen het einde van het jaar te zijn voltooid.

Uiteindelijk zullen er straks 17 treindiensten extra tussenstops maken hebben en zullen er doordeweeks 20 extra vroege en late treinen over het spoor rijden, met nog eens zeven treinen op zaterdag. Vier van de resterende projecten worden in september opnieuw beoordeeld. Het laatste project, de elektrificatie van lijnen tussen Hamont en Mol, wordt verlengd tot medio 2021 vanwege vertraging doode coronavirus uitbraak.

Dienstregeling

Sinds 4 mei heeft de NMBS de meeste treindiensten in zijn netwerk weer opgestart, zij het met uitgebreide hygiënische voorzorgsmaatregelen, waaronder het verplicht dragen van een mondmasker en een regelmatige grondige desinfectiebeurt voor de treinstellen.

Ook het treinverkeer verkeer is vanaf mei toegenomen, van een dieptepunt van 90.000 passagiers per dag reizen er nu 347.000 reizigers per dag, wat uitkomt op een derde van voor de coronauitbraak. De vervoerder verwacht dat de cijfers de komende tijd nog verder zullen stijgen.

De NMBS zal ook een bijgewerkte planning opstellen voor projecten die gepland zijn in 2021-2022 in het eerste kwartaal van volgend jaar, om tegemoet te komen aan de door de pandemie veroorzaakte verstoringen, zoals vertragingen bij de introductie van nieuwe M7-dubbeldekstreinen van Bombardier, de eerste die sinds januari in dienst is. Daarnaast zal de NMBS vanwege de financiële gevolgen van de crisis ook met de Belgische regering in gesprek gaan om te onderhandelen over alternatieve financieringsregelingen.