Cuyperstrap naar metro ingebruik genomen op Amsterdam Centraal
Na anderhalf jaar van werkzaamheden is afgelopen maandag de Cuyperstrap op station Amsterdam Centraal in gebruik genomen. Daarmee is er nu ook een directe verbinding vanuit het station naar het ondergelegen metrostation.
Wethouder Sharon Dijksma van Verkeer, Vervoer, Water en Luchtkwaliteit opende samen met Vervoerregio Amsterdam, NS, ProRail en GVB de (rol)trap in de monumentale centrale hal van het station voor het publiek.
Wethouder Sharon Dijksma: ‘De trap zorgt er niet alleen voor dat reizigers sneller en comfortabel kunnen overstappen tussen metro, trein en bus, maar draagt ook bij aan betere spreiding van de reizigersstromen die samenkomen op dit ov-knooppunt. Bovendien kan je via de trap binnenkort ook binnendoor naar de nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de Prins Hendrikkade.’
De bouw
De bouw van de trap, vernoemd naar architect van het station Pierre Cuypers, werd gebouwd door aannemersbedrijf Max Bögl in opdracht van de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam. Bij de bouw van de nieuwe toegang tot het metrostation moest voorzicht te werk worden gegaan vanwege het nostalgische stationsgebouw. Zo is er tijdens de bouw gebruik gemaakt van vriestechnologie waarmee de grond kon worden weggehaald, zonder dat er overlast zou zijn van grondwater. Daarna werd in de volgende fase de fundering gemaakt, waarna er een aansluiting kon worden gemaakt tot de grote ondergronds hal waar de metrolijnen via te bereiken zijn. De laatste fase betrof de afwerking van de tunnel.
Om tijdens de bouw de overlast voor reizigers tot een minimum te beperken, is er een doos om het bouwterrein heen gebouwd en door NS voorzien van een lichtkunstwerk dat meekleurde tijdens evenementen. Het vormde tevens het welkomstbaken van het Amsterdam Light Festival afgelopen winter. Dit omhulsel is enkele maanden geleden weer verwijderd.
De Cuyperstrap
De nieuwe trap bevindt zich in de centrale hal voor de poortjes naar de perrons. Reizigers die gebruik van de nieuwe trap naar de metro nemen zullen beneden in kunnen checken voor de metro van de GVB.
Al eerder bevond zich op deze plek een verbinding naar de metrotunnel: In 1955 werd nagenoeg op dezelfde plek in de monumentale stationshal ook een trap gebouwd die via een tunnel onder de weg door naar het voorplein leidde. Toen de entree van het station in 1980 werd verbouwd werd de directe verbinding naar de metro weggehaald.
De Cuyperstrap maakt onderdeel uit van het project De Entree. Dat voorziet in de vernieuwing van het gehele gebied aan de centrumzijde van Station Amsterdam Centraal. Het stationsgebouw zelf blijft ook in ontwikkeling. Zo gaat ProRail binnenkort de monumentale centrale hal, waar de Cuyperstrap op uit komt, vernieuwen.