NS huurt twee Vectron locomotieven voor de Nightjet
De NS zal vanaf de nieuwe dienstregeling in december gebruik maken van twee Siemens Vectron locomotieven voor de Nightjet naar Wenen. Deze zullen geleased worden van het Duitse bedrijf ELL. Het contract voor de levering van de trein werd eind augustus van dit jaar door beide partijen ondertekend.
Begin dit jaar maakte de NS bekend dat ze op zoek waren naar een leverancier voor het leasen van locomotieven voor de NightJet, en eventueel voor de IC Berlijn. De twee locomotieven die geleased worden zullen ingezet worden voor de Nightjet. In de aanbesteding die openbaar gepubliceerd is wordt niks bekend gemaakt over een de waarde van het contract. Wel staat er in vermeld dat er een optie is voor meerdere locomotieven. Deze wens gaf de NS bij de aanbesteding al aan als terugvaloptie indien de nieuwe Duitse Talgo-treinen voor de IC Berlijn te laat geleverd zouden worden.
Momenteel is de eerste met het nummer 193.766 inmiddels al in het land voor test- en opleidingsritten. De locomotief staat momenteel op het opstelterrein van de Watergraafsmeer in Amsterdam. Zodra de locomotief wordt ingezet zat dit de eerste Vectron-locomotief zijn die ingezet zal worden in reizigersverkeer. Vanaf het najaar van 2017 werd de locomotief in Nederland toegelaten voor goederenvervoer waarna de Vectron in korte tijd steeds vaker op het Nederlandse spoor te zien was.
Op 5 september heeft er een testrit plaatsgevonden waarbij er een lege stam IC-Berlijn rijtuigen naar Bad Bentheim werd getrokken.
Het artikel gaat verder na de tweet
Ns Vectron met lege intercity Berlijn als test rit naar Bentheim. 05 september 2020. pic.twitter.com/CgSA2TvSGL
— 𝒯𝓇𝒶𝒾𝓃𝓈𝓅𝑜𝓉𝓉𝑒𝓇 𝒜𝓁𝓀𝓂𝒶𝒶𝓇 (@TrainspotterAmr) September 7, 2020
ELL
ELL, wat staat voor European Locomotive Leasing, is een Duits leasebedrijf voor locomotieven. De hele vloot van deze organisatie bestaat enkel uit Siemens Vectron locomotieven, welke vanaf het vierde kwartaal van 2016 uit de fabriek van Siemens geleverd werden. De locomotieven zijn bedoeld voor zowel passagiers- als goederenritten, en omdat ze voorzien van een meerspanningssysteem zijn ze inzetbaar in meerdere landen. De locomotieven hebben een topsnelheid van 200 kilometer per uur en een kracht van 6,400 kilowatt.