Directe spoorverbinding tussen Zwolle - Münster stap dichterbij

De trein naar Münster op station Enschede (Foto: Smiley.Toerist)
De trein naar Münster op station Enschede (Foto: Smiley.Toerist)

Het project EuregioRail, dat de steden Zwolle en Münster via een directe spoorverbinding met elkaar wil verbinden, heeft een belangrijke mijlpaal gehaald waarin de uitvoeringsagenda is vastgesteld.

De uitvoeringsagenda is het 'spoorboek' op weg naar het gemeenschappelijke doel: een rechtstreekse, duurzame grensoverschrijdende treinverbinding Zwolle-Münster, zodat reizigers niet meer hoeven over te stappen bij de grens. Dit is de ambitie van de projectpartners EUREGIO, Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL), regio Twente en de provincie Overijssel. De nieuwe verbinding moet in 2027 tot stand komen en in de daaropvolgende jaren verder worden uitgebreid.

EuregioRail

EuregioRail past in de plannen van de betrokken partners om grensoverschrijdende verbindingen tussen Nederland en Duitsland te stimuleren. Onder deze partners zitten onder meer de EU, diverse gemeenten, provincies en overheidsinsstanties.

Een voorbeeld waarin deze samenwerking ook tot uiting komt, is de lancering van een S-Bahn-systeem voor stad en omgeving in Duitse regio Münsterland, dat in de nabije toekomst gefaseerd wordt ingevoerd. Daarin is ook een goede aansluiting op Enschede en Zwolle opgenomen. De afronding van de uitvoeringsagenda is belangrijk omdat het de routekaart is naar uiteindelijke realisatie van betere treinverbindingen tussen Noordrijn-Westfalen en de Provincie Overijssel. Er wordt momenteel onderzoek verricht om kosten en baten van de ambities te analyseren.

Koers naar metropoolregio

Bert Boerman, gedeputeerde van de provincie Overijssel: "Deze verbinding is belangrijk om de sociaaleconomische kwaliteit van grensregio's te versterken en om grensoverschrijdend werken en leven te faciliteren. Een goede directe treinverbinding tussen Münster en Zwolle is geen doel op zich, maar verbindt regio’s aan weerszijden van de landsgrens die volgens het onderzoek Kracht van Oost elkaar veel te bieden hebben. Denk bijvoorbeeld aan het economisch potentieel van Münsterland en Noord-Ruhrgebied“.

Joachim Künzel, directeur van Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL): "EuregioRail brengt Münsterland en Overijssel dichter bij elkaar, ten bate van forensen, toeristen en vele andere gebruikers. Het zal ook een klimaatvriendelijk en duurzaam alternatief voor de auto zijn, omdat het de ambitie is te werken met elektrische treinen en op lange termijn ook op groene stroom te rijden".

Elektrificatie

Op dit moment is er nog een overstap in Enschede nodig voor een treinreis van Münster naar Zwolle. De verbetering van de verbinding tussen Münster en Zwolle vergroot de capaciteit, verkort reistijden, verbetert verbindingen en de luchtkwaliteit door het vervangen van dieseltreinen door elektrische treinen. Dit maakt de trein een nog aantrekkelijker alternatief voor de auto en zorgt voor een optimale integratie van de regio's langs de lijn Münsterland, Twente en Zwolle.

Ook levert dit intensievere samenwerking op tussen universiteiten en hogescholen aan beide zijden van de grens en vereenvoudigt het woon-werkverkeer. Kortom, een stimulans voor de regionale economie.