NS past kleurstelling kop van SNG Sprinters aan
De NS lijkt de kleurstelling van de kop van de SNG Sprinters aan te willen passen. Er zijn foto's verschenen waarin de blauwe voorkant van dit type Sprinter volledig geel is. Met de nieuwe kleurstijl moet de trein beter zichtbaar worden, stelde de NS eerder al in een onderzoeksrapport.
De afgelopen week is de eerste Sprinter met zijn nieuwe gele kop de werkplaats van NS Techniek in Haarlem uitgerold. Volgens foto's van treinhobbyisten zouden er in de Rotterdamse haven ook al treinstellen met een geel front aangekomen zijn. De aflevering van de SNG-treinstellen vindt voornamelijk plaats via een boot vanuit Spanje.
Onderzoek naar gevaren Nabo-overwegen
De keuze om een deel van de NS-vloot te voorzien van een andere kleurstelling is ontstaan uit een deelonderzoek die voorkwam uit het onderzoek naar de gevaren van Nabo-overwegen. Dit soort overweg kent geen enkele vorm van bewaking en is niet voorzien van licht- en belinstallaties. Het onderzoek is opgestart na het dodelijke ongeluk van vorig jaar mei toen een Sprinter van dit type op een landbouwvoertuig inreed. Hierbij overleed de machinist en raakte de trein zwaar beschadigd. De bewuste overweg stond al bekend als gevaarlijk vanwege het slechte zicht.
Nieuwe livrei
De SNG is niet de enige die genoemd worden in het deelonderzoek naar de zichtbaarheid van spoorwegvoertuigen. De VIRMm 2/3 dubbeldekstreinen die vanaf medio vorig jaar bij NS Techniek in Haarlem worden opgeknapt zijn eind vorig jaar gepresenteerd in een nieuwe livrei. Het daar gepresenteerde nieuwe uiterlijk is inmiddels al aangepast, waarbij de kop niet meer geheel blauw zal zijn, maar ook voorzien is van de gele kleur. Naar alle verwachting zullen deze eerste stellen in de volgende maand juni op het spoor te zien zijn.
Ook de geleasde Vectron van NS, die voor de Nightjet en de IC Berlijn wordt ingezet, heeft in maart van dit jaar ook een nieuwe soortgelijke kleurstelling gekregen. Ook worden de ICNG-treinstellen in het onderzoek benoemd. Het is echter niet duidelijk of de stellen die inmiddels in het land rijden nog aangepast zullen worden.