Vernieuwde NS dubbeldekker zorgt voor nog beter comfort
Vandaag heeft de NS in hun Haarlemse werkplaats de vernieuwde VIRM 2/3 onthuld. Met de vernieuwing kan de trein er weer voor achttien jaar jaar mee vooruit. Naast een compleet nieuw interieur is de dubbeldekstrein ook voorzien van een nieuwe livrei.
Eind augustus 2016 presenteerde de NS de eerste gemoderniseerde VIRM dubbeldekker uit de eerste generatie (VIRMm-1). Nu de laatsten van deze 81 dubbeldekkers in de zomer van 2020 de werkplaats verlieten was het de beurt aan de VIRM-2/3 serie. Inmiddels zijn er al vijf daarvan in de werkplaats voor de ombouw.
In totaal zullen er er 45 treinstellen worden opgeknapt, en dus in totaal 242 rijtuigen. Met deze opknapbeurt kan deze VIRM ook net als zijn gemoderniseerde voorganger ook weer achttien jaar mee. De bedoeling is dat er elke drie weken een vierdelige trein de werkplaats verlaat. Later dit jaar zullen er ook vernieuwde zesdelige op de baan komen. Op dit moment moeten die nog toegelaten worden. De kosten voor de modernisering van deze tweede en derde deelserie bedraagt 400 miljoen euro.
Nieuw interieur
De dubbeldekkerserie zal een upgrade krijgen met 24.500 nieuwe stoelen, 'loveseats' op de balkons en ‘stits', waar de reizigers staand tegenaan leunt. De reiziger kan overal, en dus ook op het balkon, stopcontacten en usb-poorten te vinden. Daarnaast zijn er nieuwe elementen in de trein te vinden, zoals nieuwe jashaakjes bij de zitplaatsen en nieuwe kunst op de de wanden. Ook zijn er in vergelijking met de VIRMm-1 enkele dingen uit de trein verdwenen. Zo is de kofferruimte aan het uiteinde van de coupé verdwenen omdat deze weinig gebruikt werd, en is het urinoir in de toiletruimte achterwege gelaten. De reden hiervan is dat het niet hygiënisch was, lastig schoon te houden, en dat 'veel mannen niet konden mikken' wat in veel lastig is in een rijdende trein.
Ook de technische kant van de trein is aangepast met duurzame intelligente verlichting, een nieuw klimaatsysteem en camerabewaking in de coupe's wat tot voorheen enkel op de balkon was. Dit camerasysteem heeft ook een frontcamera waardoor bij ongevallen op het spoor bewijsmaterieel aanwezig is. Om de veiligheid te vergroten is het camera systeem erop voorbereid dat camerabeelden straks real-time door de veiligheidscentrale te bekijken zijn.
Duurzaam
De modernisering van de dubbeldekkers vindt net als bij de vorige projecten op duurzame wijze plaats. Bij de voorgaande modernisering van de VIRM-1 dubbeldekkers lag het percentage op 96 procent van al het materiaal dat gerecyled wordt, waarbij die van de VIRMm-2/3 zelfs op 99 procent ligt. Sommige materialen worden opgeknapt, en sommige materialen worden hergebruikt voor andere toepassingen. Zo worden oude vloeren onder meer gebruikt voor tafeltennistafel, en oude ramen voor fietsenrekken. De NS heeft pas geleden de Circular Business Award in ontvangst genomen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven.
Nieuwe livrei
Met de vernieuwing worden deze treinen aan de buitenkant voorzien van een nieuw uiterlijk in de bekende NS-kleuren. Deze wordt ook 'de flow' genoemd, wat ook terug te zien is het rondvormige design. Met deze nieuwe stijl wordt afscheid wordt genomen van de traditionele 50 jaar oude kleurstelling waarmee de intercity-treinen geel waren en voorzien waren van een blauwe band om de ramen. Op de gepresenteerde gele kopbak is nu het NS logo in de witte kleur te zien, en is de kop nu geel met blauw. Deze kleurstelling werd afgelopen jaar in november al vertoond, maar heeft enkele wijzigingen ondergaan waarmee de kop tot onder het raam blauw is, en de rest daarvan geel.
De nieuwe kleurstelling is ontstaan na de resultaten van het onderzoek naar het zicht van treinen bij spoorwegovergangen. Dit onderzoek is opgestart na de fatale treinbotsing in mei 2020 in Hooghalen waarbij een NS Sprinter op een zwaar landbouwvoertuig inreed. Hierbij kwam de machinist om het leven en raakte de SNG-trein zwaar beschadigd.
Na het onderzoek heeft de NS besloten om de blauwe banen op de kop van de SNG Sprinters geel te maken. Inmiddels rijdt de eerste SNG Sprinter 2741 al met zijn aanpassing rond in de dienstregeling. Ook de nieuw af te leveren SNG-treinstellen zijn inmiddels van deze nieuwe kleurstelling voorzien. De komende maanden zal de NS ook de treinen van deze soort die al in de dienstregeling rijden voorzien van gele bestickering.
Naast de VIRMm-1 dubbeldekkers zijn ook de Siemens Vectron locomotieven die de NS van ELL gehuurt heeft voorzien van de nieuwe livrei. In het rapport wordt ook de ICNG als kandidaat genoemd voor de nieuwe kleurstelling.
Investering in nieuwe treinen
De NS heeft de afgelopen jaren ook geïnvesteerd in nieuwe treinen. Zo zijn er in 2016 58 nieuwe Flirt-Sprinters door Stadler afgeleverd, en is de levering van 205 nieuwe Sprinter-treinen inmiddels ruim over de helft. Daarnaast werkt Talbot in Aachen aan de modernisering van de huidige SLT-Sprinters die aangepast worden met een toilet en betere toegankelijkheid. Inmiddels zijn er hiervan al 100 treinen aangepast.
Ook is treinenbouwer Alstom bezig met de bouw van de Intercity Nieuwe Generatie. Daarnaast is de NS ook een voorbereiding gestart in de aanbesteding van de Dubbeldeks Nieuwe Generatie (DD-NG) die in 2027 in dienst zou moeten komen. Ondanks de zware verliezen die de NS vanwege de coronacrisis te verduren heeft is de aanbesteding nog steeds aan de gang.
Indienststelling
De eerste VIRMm-2/3 trein zal naar verwachting aanstaande maandag 7 juni in dienst gaan. Het is nog niet duidelijk op welk moment dit zal zijn.