Door stootblok gereden metro in Spijkenisse remde te laat

De metro van de RET die in november vorig jaar door het stootblok schoot, reed te hard en kon niet meer op tijd afremmen. Dat is de conclusie van het onderzoek die de RET deed naar aanleiding van het ongeval.

De metro trok nadat de laatste passagiers waren uitgestapt op tot 57 kilometer per uur, waar 70 kilometer is toegestaan, aldus de RET. Op het spoordeel waar geremd had moeten worden, gebeurde dat niet en greep het antiblokkeersysteem in. In combinatie met glad spoor door regen kon het voertuig niet meer krachtig genoeg remmen. Hierdoor schoot de metro met een snelheid van 45 kilometer per uur door het stootblok heen die enkel was gebouwd om een metrovoertuig met een snelheid van 15 kilometer per uur te laten stoppen.

De bestuurder is na het ongeluk aangehouden en geschorst, wat een standaard procedure is. "Voor hem was het ongeluk ingrijpend en hij is nog steeds niet aan het werk", aldus Maurice Unck tegenover Nu.nl.

Maatregelen

De totale schade is geraamd op 1 miljoen euro. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Zo wordt de maximale snelheid op de opstelsporen voorlopig teruggebracht van 35 naar 20 kilometer per uur, en wordt de opleiding voor bestuurders aangescherpt waarbij er meer aandacht wordt besteed aan anticiperen tijdens bijzondere weersomstandigheden. Ook dienen alle bestuurders het traject en de infrastructuur volledig te kennen.

Walvissenstaart

Het incident vond plaats bij het metrostation van De Akkers in Spijkenisse, waar het metrospoor ophoudt en de metrostellen keren. Het voertuig is vervolgens op tien meter hoogte tot stilstand gekomen op een kunstwerk van een walvisstaart. Het voertuig raakte zwaar beschadigd en moest worden weggetakeld wat een hoop tijd vergde. Er bevonden zich geen passagiers in het voertuig en de metrobestuurder raakte niet gewond. De bijzondere beelden van de metro die op de walwissenstaart rustte gingen de hele wereld over.