Monteur door Zwitserse spoorwegen ontslagen na manipuleren van remsystemen
Een monteur van Zwitserse Spoorwegen (SBB) heeft vermoedelijk maandenlang honderden remsystemen van treinen in de werkplaats gemanipuleerd. Dit blijkt uit een uitspraak van de Zwitserse rechtbank.
In plaats van de remmen van reizigerstreinen correct te controleren, voerde de man fictieve waarden in een testsysteem in. Defecte remmen werden niet ontdekt en geïnstalleerd in treinen. In het geval van een noodremming konden treinen mogelijk niet snel genoeg worden geremd, blijkt uit de uitspraak van de rechter. Het feit kwam in mei 2020 aan het licht toen bij een steekproef 80 procent van de 95 metingen fout was.
Inmiddels is de werknemer op staande voet door de SBB ontslagen, maar probeerde onlangs het ontslag aan te vechten via een rechtszaak, maar werd niet in het gelijk gesteld. Hij ontkent dat hij opzettelijk de remsystemen heeft aangepast.
SBB: Geen acuut gevaar
De veiligheid van reizigers is nooit acuut in gevaar gekomen, meldt de SBB. Volgens hun "is er is nooit één persoon verantwoordelijk voor de veiligheid van een trein". In de dagelijkse praktijk vertrekt er in principe geen trein voordat de machinist een remtest heeft uitgevoerd. Mocht deze niet naar behoren werken, dan zou dit direct moeten opvallen waardoor de trein meteen buiten dienst gesteld zal worden.
De SBB had de rechtbank echter laten weten dat de man met zijn manier van werken de spoorwegactiviteiten en de veiligheid van de reizigers in het grootste gevaar had gebracht. Inmiddels zijn alle remklauwen en de bijbehorende software gecontroleerd.