Eerste goederentrein rijdt weer over Hoekse Lijn
Maandag was het zover, de eerste goederentrein reed over het metrotracé van de Hoekse Lijn naar de terminal van chemieopslagbedrijf Vopak. Het goederenspoor rijdt over een deel van het metrotraject tussen Schiedam en het industrieterrein Vulcaanhaven aan de oostkant van Vlaardingen.
De Hoekse Lijn was tot en met 2017 een treinspoor, maar wordt tegenwoordig als metrolijn van de RET gebruikt. In 2019 werd de metrolijn officieel geopend, maar de eerste goederentrein kon pas maandag over het spoor rijden.
Goederen over de metrolijn
De verwachting is dat er vanaf 2022 ongeveer drie keer per week een goederentrein overheen rijdt. Dat aantal zou in de toekomst nog kunnen groeien, stelt Kees van Dongen, projectmanager bij ProRail. "Je hebt hier nu een industriegebied mét spoor. Dat is een enorme asset als regio." Om de constructie mogelijk te maken is er een hoop werk verzet, vertelt Kees. "ProRail en RET moesten samen tot een stabiele exploitatie van de lijn komen. Dat heeft even geduurd, maar uiteindelijk zijn we tot een goede oplossing gekomen."
Hij legt uit: "Omdat de Hoekse Lijn beheerd wordt door RET, en niet door ProRail, is dat stuk spoor voor ons een soort buitenlandse enclave. Een goederentrein die eerst op het hoofdnet rijdt en vervolgens op lokale net van RET, gaat eigenlijk een grens over. Die grens heeft te maken met onder andere de verschillen in bovenleidingspanning, het beveiligingssysteem en de verkeersleiding."
Het transport op de metrolijn begint op het een speciaal overdrachtsspoor. Daar meldt de machinist van de goederentrein met de RET om van het conventionele spoor naar het metrospoor te kunnen rijden, of andersom. De RET zorgt er dan voor dat er op het traject geen metro zal rijden. De RET en de verkeersleiding van Prorail werken nauw samen om een vlotte overdracht van de goederentreinen mogelijk te maken. De goederentreinen rijden niet in de ochtend- en middagspits.