Abellio raakt concessie in Ruhrgebied kwijt
Abellio, het dochterbedrijf van de NS, verliest vanaf 1 februari haar concessie in het Duitse Ruhrgebied. Het contract met de Duitse vervoersautoriteit VRR werd eerder al ontbonden, waarbij er nog door juristen werd onderzocht of Abellio op de noodconcessie mocht bieden. Inmiddels is bekend gemaakt dat NS niet meer mee mag bieden, waarmee het doek voor de vervoerder zal vallen.
De NS-dochter die onder meer in Duitsland en Schotland actief is lijdt grote verliezen en zal dat de komende jaren blijven doen, is de verwachting. De Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) wil niet opdraaien voor de verliezen van Abellio Duitsland. In juli van dit jaar werd al bekend dat de situatie van de Duitse vervoerder steeds penibeler en raakte het in een insolventieprocedure waarbij het onder toezicht van de rechtbank zich moest reorganiseren. Ook de onderhandelingen met de Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) zouden zijn stukgelopen waardoor de regio nu op zoek moet gaan naar een nieuwe vervoerder.
Dreigende financiële cijfers
De donkere wolken die over Abellio dreigen zijn niet direct afkomstig van de coronacrisis. Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers in 2020 maakte NS al bekend dat Abellio Duitsland met diverse problemen kampt waar zij zelfs niets aan kan doen: Werkzaamheden aan verouderde infrastructuur zorgen voor vertragingen, en dat leidt tot boetes vanwege niet gehaalde punctualiteitseisen. In 2019 moest de Duitse vervoerder nog 19,4 miljoen euro aan boetes betalen.
Volgens de concurrenten van de Deutsche Bahn wordt de marktwerking op het Duitse spoor belemmerd door bevoordeling van Deutsche Bahn. Door zij miljarden euro's aan staatssteun krijgen spreken de andere vervoerders van "grootschalige concurrentievervalsing".
Concessies Abellio
De concessie die de vervoerder verliest gaat enkel over de regio in het Ruhrgebied. Dit is tevens de grootste concessie van Abellio in Duitsland waaronder ook de treindienst van Arnhem naar Düsseldorf onder valt. Abellio heeft ook nog een andere concessie rondom Stuttgart. Die blijft de vervoerder wel behouden.
Eerder werd ook bekend dat Abellio vanaf 31 maart 2022 ook op het spoor in Schotland zal verdwijnen. Hier wordt het contract nog wel afgemaakt, maar kon de vervoerder en de autoriteit Transport Scotland het niet eens worden met een verlenging van 7 naar 10 jaar.