De SGM Sprinter is bijna 'uitgesprint'
Deze week is het de laatste week dat de SGM Sprinter nog op het spoor rijdt. Vanaf aanstaande zondag gaat de nieuwe dienstregeling in. En vanaf dan zijn de oude Sprinters die al vanaf 1975 dienst doen op het spoor definitief uitgerangeerd.
De SGM Sprinters kennen een omvangrijke geschiedenis die we hier in een notedop uitleggen. Een uitgebreide terugblik met meer details volgt binnenkort in een aparte reportage.
Bestelling en levering
De treinen bestaan sinds 1975, en hebben als tweedelige trein vanaf 1997 tot dienst gedaan op de voormalige Zoetermeerlijn, en als reguliere stoptrein. In totaal zijn er er negentig van gebouwd waarvan er een deel tweedelig is, en een groter deel driedelig. Hoewel de bestellingen altijd zijn uitgegaan van twee-delige treinen zijn de SGM Sprinters die niet op de Zoetermeerlijn reden later nog verlengd tot een drietje.
Deze Sprinter heeft in de jaren 90 gereden in diverse soorten: De Spitspendel tussen Rotterdam en Vlaardingen, de StrandSprinter met een zomerse bestickering, de CityPendel op de Zoetermeerstadslijn, en de NachtSprinter op de Zoetermeerstadlijn die achteraf niet echt succesvol was vanwege het ontbreken van een toilet.
Mid-life upgrade
Vanaf de zomer 2003 tot eind 2006 hebben alle driedelige Sprinters een midlife-revisie gekregen in de Deense vestiging van Bombardier te Randers. Het interieur is geheel vernieuwd, en de buitenkant is voorzien van een nieuwe livrei in de kleuren wit, geel, en blauw, wat uiteindelijk de nieuwe kleurencombinatie van de NS werd voor de Sprinters. Ook de tweetjes gingen eind 2006 naar Bombardier toe waarbij er tot 2009 werd gewerkt aan de ombouw van deze treinen zodat die gelijk waren aan de driedelige treinen. Vanaf dit moment hebben de treinen in heel Nederland Sprinter-diensten gereden en waren ze vaak samen met drietjes op het spoor te vinden. De SGM werd na zijn revisie hernoemd naar SGMm, waarbij de achterste m staat voor 'modernisering'.
Uitstroom van de SGMm Sprinter
Op 9 december 2018 begon de indienststelling van de opvolger van de SGMm, de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) waarmee de gefaseerde buitendienststelling van de oude trouwe SGM Sprinter van start ging. In ons materieeloverzicht is te vinden dat er al al ruim 60 van de 90 stellen afgevoerd zijn naar de sloop en dat er momenteel nog ongeveer 25 stellen in de dienstregeling rijden. Een daarvan is de 2995, die is als laatste gebouwde Sprinter voorzien van een speciale tekst waarop staat: "Na 46 jaar ben ik uitgesprint"
Laatste week
Deze week is het de laatste week om de SGMm Sprinter nog op het spoor te kunnen spotten. Op een speciale website van Treinposities.nl is te zien waar de trein op het huidige moment nog ingezet wordt. Een actueel overzicht van de inzet kan je op deze pagina vinden.
Mocht jezelf foto's of andere leuke berichten over dit oude materieel op Twitter, Instagram of Train Siding plaatsen, dan is daar door liefhebbers de speciale hashtag #dagsgmm in het leven geroepen. Dan kunnen we met elkaar op een leuke afscheid nemen van dit materieel.
Mogelijk zal er in de loop van volgend jaar nog een officiële afscheidsrit plaats vinden. Deze zou eigenlijk halverwege deze decembermaand moeten gebeuren, maar is vanwege de coronamaatregelen geschrapt.
Later deze week komen we met een uitgebreide reportage over de SGM(m) Sprinter over het leven van vroeger tot nu. We zijn daarvoor op zoek naar foto's, video's, interessante weetjes, anekdotes en belevenissen van anderen die met of op dit materieel (mee)gereden hebben.
Foto's en video's waarover je zelf de rechten hebt kan je sturen naar: sgm@treinenweb.nl. Foto's graag maximaal 2 MB groot houden, of versturen via WeTransfer. Video's uitsluitend via WeTransfer.