ProRail: Regio Express tussen Arnhem en Doetinchem gaat nieuwe fase in

Breng blijft de komende paar jaar nog steeds rijden in de vervoersregio Arnhem-Nijmegen. (Foto: Roel Hemkes)
Breng blijft de komende paar jaar nog steeds rijden in de vervoersregio Arnhem-Nijmegen. (Foto: Roel Hemkes)

De RegioExpres, een geplande extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem, komt dichterbij, schrijft OV Pro. Nu er meer duidelijk is over de inpassing van het tweede spoor kan de provincie Gelderland van start met de volgende fase waarbij het plan verder wordt uitgewerkt.

De treinverbinding moet in de toekomst elk uur als sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem rijden, daarna moet de trein als stoptrein doorrijden naar Winterwijk. Reizigers uit de Achterhoek kunnen met deze trein uiteindelijk dertien tot twintig minuten tijdswinst maken om naar Arnhem te reizen waar een betere verbinding naar Nijmegen de Randstad op hen moet wachten.

De provincie Gelderland vindt de nieuwe spoorverbinding belangrijk om de verwachte reizigersgroei aan te kunnen die voornamelijk wordt gestimuleerd door extra woningbouw in Arnhem-Oost en Liemers. Ook moet de spoorverbinding een duurzaam alternatief worden voor de dagelijkse files op de A12 en A18.

Vernieuwingen

Om de extra trein te kunnen laten rijden moeten er aanpassingen gedaan worden aan het spoor. Zo moet er een dubbel spoor worden aangelegd tussen Didam en Doetinchem-De Huet, en moeten elf overwegen veiliger worden gemaakt. Ook staat er op de planning dat er op de stations Wehl en Doetinchem de Huet een extra perron wordt aangelegd. Voordat de schop in de grond kan zullen de Provinciale Staten zich nog buigen over het voorkeursalternatief. De verwachting van ProRail is dat de nieuwe sneltrein pas in 2026 zal gaan rijden.

Financiering

De kosten voor de realisatie van de Regio Expres zijn nog niet helemaal rond. Een vroege schatting toont aan dat de kosten tussen 91 en 133 miljoen euro liggen. De provincie Gelderland zou momenteel al 30 miljoen euro gereserveerd hebben voor dit project. De provincie verwacht ook dat het Rijk mee zal betalen. "We rekenen erop dat dit nieuwe kabinet ook het belang van het oostelijk deel van zijn spoornet ziet. Dit jaar hopen we afspraken te kunnen maken met het Rijk over de financiering van de planfase.", zegt provinciebestuurder Jan van der Meer.