DB Regio start proef met batterijtrein van Alstom in passagiersdienst

De Talent 2 batterijtrein van Alstom (Foto: Alstom)
De Talent 2 batterijtrein van Alstom (Foto: Alstom)

Alstom en Deutsche Bahn starten een proef met een batterijtrein in de passagiersdienst. De trein rijdt sinds gisteren bij DB Regio in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Vanaf 5 februari zal de trein ook in Beieren rijden. De proef duurt tot mei van dit jaar.

De nieuwe batterijtrein werd vorig jaar gepresenteerd. De trein is gebaseerd op de Talent 2 van Bombardier, die sinds vorig jaar gefuseerd is met Alstom. Het is de bedoeling dat de techniek later in de Coradia-modellen wordt toegepast.

Samenwerking met TU Berlijn

Sinds 2016 werkt Alstom samen met de TU Berlijn aan de ontwikkeling van hybride treintechnologie. Daarbij krijgen ze steun van de nationale organisatie voor waterstof- en brandstofceltechnologie NOW. Daarnaast ontvangen ze financiering vanuit het Duitse Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur.

Deze technologie is bedoeld als de duurzame opvolger van dieseltreinen in Duitsland. Momenteel worden er op in totaal 450 lijnen van het Duitse spoorwegnet uitsluitend dieseltreinen ingezet. Met alternatieve aandrijvingen, zoals deze batterijtreinen, maar waterstoftreinen kunnen deze lijnen efficiënt en emissievrij worden geëxploiteerd.

De bijna vier maanden durende test op passagiersroutes in Beieren en Baden-Württemberg is de volgende stap voor duurzamer vervoer op het spoor.

Dienstregeling

Op weekdagen rijdt de batterijtrein in Baden-Württemberg op de lijn Stuttgart - Horb. Op zaterdagen en zondagen wordt er gereden op de lijn Pleinfeld - Gunzenhausen in Beieren. Op deze manier is het mogelijk de trein een maximaal aantal kilometers te laten afleggen en ondertussen verschillende routeprofielen te testen. De trein wordt door DB Regio in Baden-Württemberg en Beieren geëxploiteerd. De vervoersautoriteiten NVBW (Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg) en de BEG (Bayerische Eisenbahngesellschaft) doen mee aan het project.

Waterstof versus batterijtrein

Waar de iLint-waterstoftreinen van Alstom vooral zijn geoptimaliseerd voor langere routes, zijn de batterij-aangedreven treinen juist geschikt voor kortere routes of lijnen met niet-geëlektrificeerde gedeelten waar tot voor kort dieseltreinen reden. Het is nu mogelijk zonder extra elektrificatie emissievrije, directe verbindingen tussen geëlektrificeerde en niet-geëlektrificeerde gedeelten te exploiteren, waardoor de reistijd tussen de stad en het platteland wordt verkort, stelt Alstom.