NMBS schaft tot 50 TRAXX-3 locomotieven aan bij Alstom
Alstom heeft een raamovereenkomst getekend voor de levering van 50 elektrische meerspannings TRAXX-3 locomotieven aan de NMBS in België voor gebruik bij haar reizigersdiensten. De eerste order heeft een waarde van 120 miljoen euro en is goed voor voor de levering van 24 locomotieven.
Deze nieuwe locomotieven zullen worden ingezet voor binnenlandse en grensoverschrijdende ritten op geëlektrificeerde netwerken in België, Nederland, Luxemburg en Duitsland, waaronder een aantal hogesnelheidslijnen. De locomotieven zijn geschikt voor diverse spanningen: 1,5 kV DC in Nederland 3 kV DC in België, 15 kV AC in Duitsland en 25 kV AC in België, Nederland en Luxemburg. Ook zijn ze geschikt voor de beveiligings- en signaleringssystemen ECTS, TBL1+ (België), ATB (Nederland) en LZB/PZB (Duitsland).
"We willen de NMBS bedanken voor haar vertrouwen in onze transportoplossingen. De Traxx-locomotief is de duurzaamste mobiliteitsoplossing in zijn categorie en kan bogen op een bewezen betrouwbaarheid en een geoptimaliseerde onderhoudscyclus", zegt Bernard Belvaux, Managing Director van Alstom Benelux.
Ontwikkeling
De ontwikkeling van deze nieuwe en derde generatie Traxx-locomotieven bouwt voort op het bewezen succes van dit platform die voorheen onder de vlag van Bombardier in heel Europa te vinden is. De afgelopen twintig jaar zijn wereldwijd meer dan 2.400 stuks verkocht, waaronder aan NS die ze inzet voor gebruik op de HSL. In de Benelux zijn al bijna 280 Traxx-locomotieven in commerciële dienst.
De Traxx-locomotieven van de derde generatie leveren betere operationele prestaties: ze rijden 200 kilometer per uur, bieden meer flexibiliteit en voldoen aan de meest recente eisen van de TSI-veiligheidsnormen. Verder hebben ze een efficiënter energieverbruik en een 33% langer onderhoudsinterval, zodat ze een grotere beschikbaarheid bieden en minder onderhoudslasten hebben. Deze locomotief is in de zomer van 2021 in Nederland beproefd voor toelating.
De nieuwe Traxx-locomotief is ontworpen in de vestiging van Alstom in Mannheim en wordt geproduceerd in de vestiging in het Duitse Kassel. De draaistellen worden geleverd door de vestiging in Siegen, terwijl de carrosserieconstructies worden gemaakt in het Poolse Wroclaw. De Alstom-vestiging in het Belgische Charleroi levert levert de installatie voor het gebruik van de beveiligings- en signaleringssystemen.