NS gaat ook vierde generatie VIRM dubbeldekker moderniseren

De NS gaat ook de vierde en laatste generatie van de VIRM dubbeldekkers voorzien van een metamorfose. Al eerder gingen de eerste, en later de tweede en derde deelserie de werkplaats van NS in voor een levensduurverlenging.

De eerste trein gaat najaar 2023 naar NS Treinmodernisering in Haarlem om gerenoveerd te worden en fungeert als prototype voor de overige treinen. Eind 2025 zal de vernieuwde dubbeldekker in de dienstregeling gaan rijden. De overige 50 treinen zullen tussen 2026 en 2028 worden gemoderniseerd. In totaal zullen er 204 rijtuigen opgeknapt worden. De treinen zullen een vergelijkbare uitstraling krijgen als de huidige serie waarvan de eerste trein in juni 2021 is gepresenteerd. De opknapbeurt zal 323 miljoen euro gaan kosten.

Duurzaam

De modernisering van de vierde serie dubbeldekkers vindt op een nagenoeg dezelfde duurzame manier plaats als de voorgangers. 99 Procent van de materialen komt terug in de nieuwe trein, krijgt een tweede leven elders of wordt gerecycled. "Door treinen een dubbele levensduur te geven, rijden we zo duurzaam mogelijk treinen. Het moderniseren is minder kostbaar dan nieuwe treinen bestellen." stelt de NS. Daarnaast zijn reizigers ook enthousiast over de momenteel gemoderniseerde dubbeldekkers.

Opknapbeurt voor eerste drie series

Momenteel ondergaan de dubbeldekkers VIRM uit de series 2 en 3 een metamorfose nadat de eerste generatie al opgeknapt is. Naast dat ze van binnen volledig zijn gemoderniseerd en voldoen aan de laatste veiligheidseisen hebben ze ook aan de buitenzijde een nieuwe uitstraling gekregen. De eerste trein uit deze serie is in juni 2021 in de dienstregeling gaan rijden

Iedere 3 weken rolt er een nieuwe gemoderniseerde trein de hal uit in Haarlem en keert terug in de dienstregeling. Dit gebeurt volgens de werkwijze in de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd. Begin 2024 verwacht de NS dat alle 45 treinen (242 rijtuigen) uit de VIRM-2/3 serie opgeknapt zijn. Aansluitend zal begonnen worden met de modernisering van de vierde serie.

Modernisering dubbeldekkers VIRM gestart in 2016

De eerste gemoderniseerde dubbeldekker VIRM werd eind augustus 2016 gepresenteerd. In deze serie ondergingen 81 treinen (412 rijtuigen), die op dat moment circa 18 jaar trouwe dienst hadden gedaan, een metamorfose. In 2020 kwam de laatste terug in de dienstregeling waarmee er werd gestart met de tweede en derde serie.