Nieuwe trein voor de Merwedelingelijn is onwaarschijnlijk
De kans is zeer klein dat er nieuwe treinen op de Merwedelingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen zullen rijden. Al sinds dat Arriva, voordat Qbuzz het overnam, op de lijn reed hebben zij treinstellen aangeschaft zonder toiletten. De kosten voor nieuw materieel zouden 'een kapitaalvernietiging' zijn.
Volgens de Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland, zouden de kosten onnodig hoog liggen. "Verbeteringen in het hele openbaar vervoer in de provincie komen dan tot stilstand."
Uiterlijk moet in 2026 een nieuw spoorwegbeveiligingssysteem worden ingebouwd. Dat kan met subsidie van het Rijk, maar dan moeten die treinen minimaal tot 2038 blijven rijden. Dat is op de MerwedeLingelijn een probleem, omdat de treinen zijn verouderd. Zo ontbreken er toiletten, zijn er vaak storingen en is de capaciteit van de treinen niet of nauwelijks berekend op groei van het aantal passagiers.
De afgelopen periode is er intensief gelobby'd om 70 miljoen euro uit te trekken voor nieuwe treinen. "Het is een goed bezette lijn. Ook willen we zesduizend woningen bijbouwen. Bewoners wil je niet allemaal met de auto laten gaan", stelt CDA-statenlid Maurits de Haan.
De Provincie ziet vervanging van de treinen niet zitten waardoor er voorlopig nog de bestaande elektrische GTW-stellen zullen blijven rijden. De enige uitweg lijkt als de Provinciale Staten volgende maand een financiering voor de nieuwe treinen geregeld kunnen krijgen.