Alstom doet proef met objectenscanner voor zelfrijdende treinen
Treinbouwer Alstom heeft samen met Elta Systems en NIART, een herkenningssysteem getest om obstakels op het spoor te herkennen. Deze testen vonden plaats in Oosterhout en vonden plaats in samenwerking met ProRail en vervoersbedrijf Lineas.
Het systeem wat er gebruikt werd wordt ODS genoemd die op een Belgische locomotief uit de HLR77-serie aangebracht is. Uit de test is gebleken dat het systeem obstakels tot een afstand van 1.000 meter kan herkennen, ongeacht de weersomstandigheden en of het dag of nacht is. ODS kan ingezet worden als digitale assistent, maar kan in combinatie met Alstoms AutoPilot-systeem ook gebruikt worden om een trein autonoom te laten rijden. Deze tests zijn uitgevoerd in het kader van de nog lopende ATO-tests met rangeerlocomotieven op niveau GoA4 waarbij er in deze fase uiteindelijk geen sprake zal zijn van een machinist op de trein.
"De locomotief herkent zowel overdag als ‘s nachts grote obstakels, zoals auto’s, maar ook kleinere obstakels, zoals mensen of konijnen, en dat allemaal dankzij ODS en de expertise van NIART", aldus Abel Poelaert, Customer Director Alstom Benelux. "Aan de hand van deze tests hebben we ook een paar kleine problemen kunnen verhelpen. De resultaten zijn veelbelovend en bieden reden tot optimisme."
Werking
ODS is een op perceptie gebaseerd systeem, en werkt met een innovatieve digitale radar van hoge resolutie, gecombineerd met multispectrale elektro-optiek. Dankzij krachtige classical machine learning-algoritmes kan het systeem enorm veel data verwerken, waardoor het obstakels in het pad van de trein of afstand van 1000 meter bij alle zicht- en weersomstandigheden kan herkennen en in een categorië kan onderverdelen. Het systeem waarschuwt de machinist en verschaft hem bruikbare informatie zodat hij zelf op tijd kan zorgen voor de veiligheid.
Hoewel ODS niet het enige ontwikkelde object-herkenningssysteem voor de spoorsector is, is het volgens Alstom meteen een van de baanbrekende die de weg tot op een kilometer ver af, voor de locomotief uit, tot wel 200 keer per seconde scant. Een van de grootste uitdagingen voor zelfrijdende treinen is een betrouwbare werking in alle weersomstandigheden. Om hier een oplossing voor te vinden, heeft Elta Systems zijn ervaring op het gebied van imaging voor grond- en ruimtesystemen toegepast op de automotive-industrie.
Nieuwe testen
De komende weken vindt de volgende fase van het Nederlandse pilotproject plaats, waarin het ODS getest wordt in combinatie met ATO, de techniek om een trein zelfstandig te laten rijden. Het doel hiervan is om een volledig zelfrijdende rangeerlocomotief te creëren en om het ODS volledig in ATO-systemen te integreren, zodat autonome treinen in de toekomst op GoA level 3 of 4 kunnen rijden, waarbij er in de praktijk nog een machinist aanwezig in om in te grijpen, of zelfs niet meer op de trein aanwezig hoeft te zijn. De komende testfasen worden vóór het eind van de zomer afgerond.
Groene mobiliteit
De tests die Alstom samen met NIART, ProRail en Lineas heeft uitgevoerd, passen volledig bij Alstoms strategie om zich meer te richten op slimme en groene mobiliteit. In het verleden heeft Alstom al aangetoond welke voordelen ATO met zich meebrengt, met name binnen metrosystemen verspreid over de hele wereld. Uit ervaring blijkt dat automatisering leidt tot hogere capaciteit, lagere kosten, energiebesparingen en een grotere flexibiliteit. Door het spoorverkeer te automatiseren, kunnen exploitanten de capaciteit op hun netwerken verhogen zonder kostbare aanpassingen aan hun infrastructuur.