Stadler tekent contract met Britten voor levering van EuroDual locomotieven

Stadler levert 30 bimodale EuroDual locomotieven aan GBRF in het Verenigd Koninkrijk (Foto: Stadler)
Stadler levert 30 bimodale EuroDual locomotieven aan GBRF in het Verenigd Koninkrijk (Foto: Stadler)

De Zwitserse treinbouwer Stadler en de Britse partijen Beacon Rail en GB Railfreight hebben een contract getekend voor de levering van 30 bimodale locomotieven. Het contract omvat ook de levering van reserveonderdelen.

Nadat er tot nu toe ongeveer 100 EuroDual locomotieven zijn verkocht, met name in Europa, introduceert Stadler nu ook het concept van de 6-assige bimodale locomotieven in Groot-Brittannië. De Class 99 is, net als zijn zuster EuroDual, een veelzijdige Co'Co'-locomotief, aangepast aan het Britse profiel en specificaties, en combineert bimodale aandrijving van 25kV wisselspanning en dieselaandrijving. Het vertegenwoordigt een nieuwe generatie locomotieven die spoorwegexploitanten veel economische en ecologische voordelen biedt en het energiezuinigheid van Stadler onderstreept.

Contract

Stadler heeft het eerste contract getekend voor de levering van 30 locomotieven van de klasse 99 inclusief reserveonderdelen aan de leasemaatschappij Beacon Rail en de spooroperator GBRF.

De krachtige locomotieven met dubbele aandrijving kunnen snelheden tot 120 kilometer per uur bereiken en kunnen op geëlektrificeerde netwerken met 25 kV wisselspanning en een vermogen van 6.000 kW rijden. Bovendien hebben ze een krachtige en emissiearme dieselmotor voor gebruik op niet-geëlektrificeerde routes. De locomotieven van de serie 99 worden gekenmerkt door een trekkracht tot 500 kN waarmee ze moeiteloos een flinke sleep aan goederenwagons kunnen trekken.

"Jarenlang ervaring op Britse locomotievenmarkt"

"Stadler heeft vele jaren uitgebreide ervaring op de Britse locomotiefmarkt. Bijvoorbeeld, na de dieselelektrische locomotief klasse 68, ontwikkelde Stadler de bimodale locomotief klasse 88 en Europa's eerste trimodale locomotief, de klasse 93, als oplossingen voor de toenemende decarbonisatie van het spoorvervoer en introduceerde deze in Groot-Brittannië.", vertelt Iñigo Parra, CEO van Stadler Valencia. "We zijn erg trots om de ontwikkeling van de Class 99 een stap verder te brengen. Met de veelzijdige en krachtige locomotief kunnen milieuvriendelijke en kosteneffectieve spoorvervoersdiensten worden aangeboden, die de verdere modal shift naar het spoor ondersteunen", vervolgt hij.