NS zag afgelopen week 80 procent van de reizigers terug
Het aantal reizigers in de treinen van NS stijgt langzaam door. In vergelijking met dezelfde periode in voor de coronacrisis in 2019 ziet het spoorbedrijf over de afgelopen week zo'n 80 procent van de reizigers weer terug. Ook het aantal abonnementhouders steeg zelfs naar recordhoogte.
Marjan Rintel, president-directeur NS: "80 procent over de hele week is een bemoedigend percentage en met Pasen en Koningsdag was het aantal reizigers zelfs nagenoeg gelijk aan 2019. Dat is een schitterende prestatie van al onze collega's, maar voor NS nog niet voldoende. Hoewel het thuiswerkadvies is vervallen, werken veel mensen nog een paar dagen in de week thuis. Dat merken we ook in onze treinen.
De afgelopen tijd zien we soms uitschieters boven de miljoen reizigers per dag. Op Koningsdag pakten zo'n 1,2 miljoen reizigers de trein, net als in 2019.
Abonnementen
Tijdens de coronacrisis daalde het aantal treinabonnementen met ruim 180.000. Maar dat verlies is weer helemaal goedgemaakt. Afgelopen week steeg het aantal abonnementhouders zelfs tot recordhoogte. "We hebben inmiddels flexibelere abonnementen die geen vaste looptijd meer hebben, maar maandelijks te wijzigen zijn of gepauzeerd kunnen worden. Daarmee is het OV flexibeler te gebruiken en hoeven reizigers niet te betalen voor iets dat ze niet gebruiken.", schrijt de NS.
Eind 2019 introduceerde het bedrijf een nieuwe standaard voor abonnementen: NS Flex. Omdat tijdens grote delen van de coronacrisis er alleen noodzakelijke reizen gemaakt konden worden, hebben veel abonnementhouders hun abonnement omgezet naar NS Flex en de pauzeknop ingedrukt. Nu er weer reizen gemaakt worden zien veel reizigers dat slim kiezen van het juiste abonnement op het juiste moment veel extra voordeel kan opleveren, zonder in te leveren op gemak. Zeker nu de brandstofprijzen hoog zijn.