VRR en NWL schaffen 73 batterij Civity's aan bij CAF

De Duitse vervoersautoriteiten Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) en Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) hebben in totaal 73 batterij-versies van de CAF Civity besteld. In het contract is ook dertig jaar onderhoud opgenomen. Al eerder was er sprake van een bestelling van 60 treinstellen.

De treinstellen worden niet alleen stiller, maar ook de uitstoot wordt verminderd. VRR en NWL zullen de treinen leveren aan de toekomstige vervoerder(s). DB Regio was de eerste operator die in mei 2022 werd geselecteerd die op 5 van de zeven lijnen zal rijden. De andere twee lijnen bevinden zich nog in de aanbestedingsronde. De Civity is ook hetzelfde type waar de NS hun SNG Sprinter mee rijdt, echter heeft de NS de elektrische variant.

Bestelling

De bestelling werd in juli vorig jaar bekend gemaakt. Toen werden er in totaal zestig treinen genoemd. In augustus 2021 werd bekend dat het om 63 treinstellen zou gaan, en in april van dit jaar werd dit aantal door de VRR en NWL verhoogd naar 73 stellen, waarbij er nog eens 170 miljoen euro geinvesteerd wordt. Uiteindelijk zijn er straks 15 tweedelige stellen met 120 zitplaatsen, en 58 driedelige stellen met 160 zitplaatsen.

De batterij-variant van de Civity is geschikt om elektrisch te kunnen rijden met stroomafname van de bovenleiding, maar kan dankzij de batterijen ook de bovenleidingsloze trajecten overbruggen. Het opladen gebeurt dan tijdens het rijden op de geëlectrificeerde trajecten.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de treinstellen worden geleverd van 2025 tot 2028. De definitieve kleurstelling is nog niet bekend, maar op visualisaties zien we een lichtblauwe trein met witte accenten en afbeeldingen van gebouwen.

Inzet

Het Niederrhein-Münsterland netwerk van de VRR en NWL bevat zeven lijnen waar deze trein ingezet zal worden:

  • RE 10 – Kleve – Geldern – Krefeld – Düsseldorf (Niers-Express, huidige vervoerder Nordwestbahn, nieuwe vervoerder nog niet bekend)
  • RE 14 – Essen – Bottrop – Dorsten – Borken / Coesfeld (Emscher-Münsterland-Express, huidige vervoerder Nordwestbahn, wordt vanaf 2026 DB Regio)
  • RE 44 – Kamp-Lintfort – Moers – Duisburg – Oberhausen – Bottrop (Fossa-Emscher-Express, huidige vervoerder Nordwestbahn, wordt vanaf 2025 DB Regio)
  • RB 31 – Xanten – Moers – Duisburg (Der Niederrheinercurrent, vervoerder Nordwestbahn, wordt vanaf 2025 DB Regio)
  • RB 36 – Oberhausen – Duisburg-Ruhrort (Ruhrort-Bahn, huidige operator Nordwestbahn, wordt vanaf 2025 DB Regio)
  • RB 41 RB 37 – Geldern – Krefeld – Neuss (Niers-Erft-Bahn, nieuwe vervoerder nog niet bekend)
  • RB 43 - Dortmund – Herne – Dorsten (Emschertal-Bahn, huidige exploitant DB Regio, wordt vanaf 2028 weer DB Regio)