NS start proeven met eenmansbediende Airport Sprinter

Vanaf 16 augustus start NS met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp. Deze aangepaste Sprinter gaat over een aantal jaren acht keer per uur rijden op dit traject. Opvallend aan deze trein is dat de machinist de taak van de conducteur over zal nemen.

De trein is voorzien van extra techniek en camera’s om voor maximale veiligheid te zorgen. Met de proef wordt er onderzocht hoe er met de Airport Sprinter tijdwinst behaald kan worden. Dit is noodzakelijk om de hoofdstad en de nationale luchthaven tijdens de grootschalige werkzaamheden aan de sporen van Amsterdam Centraal bereikbaar te houden.

Testritten

De testritten vinden zes weken lang iedere dinsdag en woensdag plaats. Op die dagen test NS onder andere het vertrek- en aankomstproces van de trein. Met het oog op veiligheid staan er NS-medewerkers op het perron. Reizigers worden op de testen geattendeerd door omroepberichten op de betreffende stations. De dienstregeling verandert tijdens de testdagen niet. Aan het einde van de testperiode neemt NS een definitief besluit over de technische aanpassingen in de treinen die straks als Airport Sprinter gaan rijden.

Technisch Geleid Vertrekproces

De Airport Sprinter is een gewone SNG Sprinter maar kent dan één verschil waarin de machinist verantwoordelijk wordt voor het sluiten van de deuren zelfstandig de beslissing neemt om de trein te laten vertrekken. De conducteur richt zich op service aan de reizigers en blijft chef van de trein.

Met technische aanpassingen en extra camera’s kan het vertrekproces van de trein volledig in handen van één persoon worden gelegd en kan het sluiten van de deuren en het vertrekken van de trein sneller uitgevoerd worden. Een Technisch Geleid Vertrekproces (TGV) van treinen is een bestaande techniek die vaker wordt toegepast in Nederland en de rest van Europa.

Uitgebreid testen

NS test momenteel de techniek en het bijbehorende proces. Dit gebeurt we door middel van een reeks testritten, waarbij veel aandacht wordt besteed aan de interactie tussen mens en techniek. De uitkomsten van de testen nemen we mee in de implementatie. Zo is de trein ook al op station Baarn aangetroffen tijdens testritten.

De testen die de afgelopen tijd hebben plaatsgevonden, vonden plaats in diverse fases. Pas als een fase succesvol is doorlopen, wordt gestart met de volgende fase. Als eerste is er gestart is met simulaties en testen in de fabriek. Vervolgens heeft NS op een opstelterrein de techniek en processen beproefd terwijl de trein stilstond. Om daarna het technisch geleid vertrekproces uitvoerig te testen met een machinist die de trein veilig laat vertrekken met behulp van extra techniek en camera’s op de trein. Hierbij figureerden vrijwilligers als reizigers, compleet met bagage en zelfs een pluche hond aan een riem. Daaropvolgend is de trein het rustige hoofdspoor opgegaan om nu in de praktijk verder te kunnen worden getest.