NMBS moet investeren in nieuw materieel voor verbinding naar Duitsland
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zal in de toekomst nieuwe treinen moeten inzetten om toegang te blijven krijgen tot de Duitse spoorwegen. Omdat steeds meer grensstations hun aansluiting voor verschillende spanningssoorten zullen verliezen wordt de aanschaf van meerspannings-locomotieven steeds belangrijker.
Hoewel er een grote wens is een standaard spanning in Europa blijven er voorlopig verschillen per land die een obstakel vormen voor een goede overgang. Zo rijden de Belgische treinen op 3 kV spanning tussen Welkenraedt en Aken, terwijl er in Duitsland wordt gereden op 15 kiloVolt.
Aanpassingen bij de grens
De Duitse spoorwegnetbeheerder DB-Netz wil hier echter verandering in brengen "vanwege de ouderdom van de installaties en de technische, operationele en financiële moeilijkheden om de spanningsverandering op deze locatie in stand te houden". Sinds 2019 zijn er besprekingen gaande, hoewel het oorspronkelijke Duitse verzoek was om het systeem tegen 2024 te wijzigen.
"De optie die de optimale oplossing lijkt te zijn, zou zijn om de 25 kV-toevoer naar de HSL 3 hogesnelheidslijn uit te breiden. Hiervoor is een spanningsscheidingszone nodig bij Welkenraedt tussen de 3 kV en 25 kV op lijn 37 en een andere zone op Duits grondgebied tussen de 'Belgische' 25 kV en de 'Duitse' 15 kV." Dit zou dus betekenen inhouden dat er vanaf het Belgische Welkenraedt straks op dezelfde spanning wordt gereden als die van de HSL-lijn, wat betekent dat een locomotief op een hogere spanning zal moeten gaan rijden.
Momenteel vinden de besprekingen nog plaats en is het voor de Belgische spoorbeheerder Infrabel nog niet duidelijk wat hun dit zal moeten kosten. "We werken volledig samen met de NMBS voor de planning en de gevolgen voor het rollend materieel. Alle overwogen opties voor de spanningsoverschakeling zijn voorgelegd aan de vervoerders", zegt Infrabel tegenover Le Soir.
Inzet van Traxx 3
De NMBS heeft eerder dit jaar bekend gemaakt dat ze 50 meerspannings TRAXX 3 locomotieven bij Alstom hebben aangeschaft. Deze zouden geschikt moeten zijn voor alle drie de spanningen die de trein op het gehele traject. Het is momenteel nog onduidelijk of deze locomotieven ingezet zullen worden op deze verbinding. Wel lijkt het steeds duidelijker te worden dat ze in de toekomst ingezet zullen gaan worden tussen Breda en Brussel zodra de NS de IC Brussel vanaf Amsterdam niet meer via Breda wil laten rijden.
Vorig jaar heeft de Traxx-3 in ons land een uitgebreid reeks aan toelatingsritten gereden. Het is niet duidelijk of de toelating inmiddels een feit is, maar gezien de vele gemaakte ritten lijkt de indienststelling in de toekomst weinig obstakels kennen.