NS wijst CAF aan als leverancier voor nieuwe dubbeldekkers

De DDZ die vanaf 2028 vervangen wordt door de DD-NG van het Spaanse CAF. (Foto: Rob Dammers)
De DDZ die vanaf 2028 vervangen wordt door de DD-NG van het Spaanse CAF. (Foto: Rob Dammers)

De Spaanse treinbouwer CAF is tijdens een Europese aanbesteding door NS aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder voor de levering van 60 nieuwe dubbeldekstreinen met enkeldeksrijtuigen.

Vier gerenommeerde treinfabrikanten, die niet door de NS genoemd werden, deden een geldige aanbieding tijdens de laatste ronde van de aanbesteding (de zogeheten Best and Final Offer). CAF scoorde van de vier partijen het beste op de combinatie van de geldende prijs- en kwaliteitscriteria, waarin onder andere zijn meegewogen de investeringskosten, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid van de treinen, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel en onderstening na aflevering.

Als CAF uiteindelijk de winnaar van aanbesteding wordt dan is de Spaanse bouwer opnieuw leverancier van treinen voor NS. In 2014 werd bekend gemaakt dat CAF de winnaar was voor de levering van de SNG Sprinters. Dit leidde later tot een tweede order met in totaal 206 stellen waarvan de laatste eind dit jaar binnenstroomt.

Wachttermijn

De komende weken gaat een periode in waarbij de andere partijen, niet-zijnde de preferred bidder, in beroep kunnen gaan tegen de voorgenomen gunning. Zolang deze termijn loopt, kan NS geen inhoudelijke mededelingen doen over de gunning. Hierna start NS de onderhandelingen met CAF om het uiteindelijke contract voor de dubbeldekkers af te ronden. Nadat dit contract eind dit jaar is getekend, start de designfase met de fabrikant om het ontwerp definitief te kunnen maken. Vervolgens gaat een uitgebreide fase in van productie, testen/toelating en beproeven.

De nieuw aan te schaffen dubbeldekkers gaan op termijn een deel van de huidige dubbeldekkers van NS vervangen (DDZ) en moeten vanaf 2028 gaan rijden.

Hoge capaciteit en toegankelijkheid

Het gaat bij de aanbesteding om een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen die de noodzaak van een hoge capaciteit met een goede toegankelijkheid combineert en die geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur.  In totaal gaat het in de basisorder om 30 dubbeldekkers van vier rijtuigen lang en 30 dubbeldekkers van zes rijtuigen lang met in totaal ongeveer 30.000 stoelen. Daarnaast is er de mogelijkheid om met diverse opties voor aanvullende bestellingen het park in de toekomst verder uit te breiden en voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend verkeer.