NS zet speciale SLT Sprinters in voor herfstmaatregelen op het spoor
De herfst breekt weer aan en de blaadjes vallen weer van de bomen, en dus ook op het spoor. Dit is het moment dat NS en ProRail weer de jaarlijkse maatregelen nemen om hinder op het spoor tegen te gaan.
De hinder voor reizigers door herfst loopt al jaren terug. Deels door de maatregelen die genomen zijn en deels doordat het weer minder guur is. Bladeren die van de bomen vallen in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg is dat de machinisten langzamer moeten optrekken en rustiger moeten remmen, wat vertraging op kan leveren.
Speciale SLT Sprinters
Ook dit jaar worden er weer maatregelen genomen, en zullen er weer ritten rijden die Sandite aanbrengen op het spoor. Dit is een gel bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel dat ervoor dat de sporen minder glad zijn, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden.
ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere SLT Sprinter reizigerstreinen. Deze hebben dit jaar het stokje overgenomen van de oude SGM Sprinters die niet meer in dienst zijn. De acht SLT-treinen die allemaal zesdelig zijn, zijn voorzien van een speciale kast in de trein in het tweede rijtuig waarin de hele Sandite-installatie zit. Deze kast die enkele klapstoeltjes moet opofferen is noodzakelijk omdat in vergelijking met de SGM de SLT laagvloers is, en er bijna geen ruimte is om apparatuur aan de onderkant te plaatsen. Het gaat om de treinstellen 2615, 2628, 2632, 2639, 2648, 2649, 2650 en 2651.
Daarnaast heeft ProRail de beschikking over vier speciale wagons die ook ingezet kunnen worden om de Sandite-gel aan te brengen.
Wiel Rail Conditionering
De afgelopen twee jaar is er ook geëxperimenteerd met Wiel Rail Conditionering (WRC). Dit middel wordt normaal gebruikt om geluidsoverlast van het spoor te verminderen. Er is tijdens de proef gekeken of het ook helpt om gladheid te voorkomen. Helaas heeft de NS moeten concluderen dat het middel op het hoofdrailnet niet zo effectief is om gladheid te voorkomen, waardoor Sandite nog steeds in deze periode gebruikt zal worden.