Fracties unaniem over besluit voor vervanging van treinen op MerwedelingeLijn
Er lijkt een doorbraak in de aanschaf van nieuwe treinstellen voor op de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Tijdens een voorstel van de Provinciale Staten werd er door de fracties unaniem gekozen voor vervanging van de treinen.
De vervanging van de treinen is hard nodig omdat ProRail op het traject ERTMS wilt aanleggen, en dit ongeveer in 2027 beschikbaar moet zijn in de treinen. De afgelopen maanden zijn twee opties overwogen: ERTMS inbouwen in de bestaande tien treinen, wat een prijskaartje had van 48 miljoen euro, of nieuwe treinen aanschaffen mét ERTMS met een prijskaartje van 25,9 miljoen euro.
De laatste optie voor vervanging van de treinstellen zou uiteindelijk goedkoper zijn, en waarbij het rijk wel gaat meefinancieren aan de vervroegde afschijvingskosten van de treinstellen die nog maar sinds 2008 dienst doen. Gisteren is bekend geworden dat de provincie Zuid-Holland 9 tot 11 miljoen euro zal investeren, waarbij de rest door het Rijk wordt gefinancieerd. Ook de infrastructuele kosten voor bijvoorbeeld het verlengen van de perrons neemt het Rijk voor rekening.
Vervanging
Afgelopen maand hadden het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Zuid-Holland hebben een akkoord bereikt over de financiering van nieuwe Qbuzz-treinen met het ERTMS-beveiligingssysteem.
Volgens OV-beleidsadviseur van Zuid-Holland Sebastiaan van Vliet is de volgende stap met samen met vervoerder Qbuzz nieuwe treinen aan te schaffen. Deze zullen volgens hem naast ERTMS voorzien worden van meer deuren voor een snellere instap van reizigers, extra capactieit, toiletten die momenteel in de huidige treinen nog ontbreken en betere toegankelijkheid.
De nieuwe treinen zullen Europees worden aanbesteed met als voorwaarde dat ze snel te leveren zullen zijn en dat ze vanaf 2027 op de MerwedeLingelijn kunnen rijden.