Rhätischen Bahn voert om 14:00 uur wereldrecordpoging uit met de langste reizigerstrein

De Capricorn-trein die ingezet zal worden. (Foto: Thomas Naas)
De Capricorn-trein die ingezet zal worden. (Foto: Thomas Naas)

De Zwitserse Rhätischen Bahn zal vandaag om 14:00 uur als wereldrecordpoging de langste reizigerstrein ter wereld laten rijden. De rit gaat van van Preda naar Alvenue en wordt gereden met 25 aaneengesloten elektrische treinstellen van het type Capricorn die elk vierdelig zijn. Om 15:15 moet de trein aankomen op de eindbestemming.

De recordpoging wordt gehouden in het kader van een jubileum van 175 jaar openbaar vervoer in Zwitserland. De Capricorn-stellen die ingezet worden zijn nog maar enkele jaren oud, en gebouwd door Stadler, die vandaag eveneens aanwezig is bij de recordpoging, en om deze te begeleiden.

Recordpoging

De Zwitserse vervoerder laat de rit niet ongemerkt voorbij gaan. Naast een grote hoeveelheid verkochte tickets voor zowel in de trein als langs de baan wordt er ook via de Zwitserse nieuwssite Blick.ch een live videoverbinding opgezet zodat iedereen de recordpoging kan volgen. De tickets waren al in enkele dagen volledig uitverkocht.

De rit die gemaakt zal worden is ongeveer 25 kilometer lang en rijdt over de Albula spoorlijn die door de UNESCO is uitgeroepen tot werelderfgoed. Zo zal de trein ook het iconische Landwasserviaduct passeren en zullen er 789,4 hoogtemeters worden overwonnen door de trein die bij elkaar 1.910 meter lang is en bijna 3.000 ton weegt. Ook worden er 48 bruggen en 22 tunnels gepasseerd. Vanwege beperkingen zal de trein niet harder rijden dan 30 kilometer per uur. Verderop in dit artikel is daar meer over te lezen.

Om het experiment te laten slagen zal de dienstregeling op het traject een dagje op de schop gaan. Op 29 oktober is de Albulatunnel ongeveer twaalf uur afgesloten voor het treinverkeer. In deze twaalf uur rijden de treinen slechts tot Bergün. Vanwege de recordpoging rijden er meerdere uren geen treinen tussen Chur en St. Moritz.

Testritten

Bij de eerste testritten in mei van dit jaar werd er geoefend met 64 rijtuigen en dus 16 treinstellen. Deze proef is volgens de vervoerder vlot verlopen, maar het is voor iedereen de vraag of de recordpoging met 25 treinstellen ook zal slagen. Over de eerdere testen in dit jaar vertelde Stadler, die verantwoordelijk is voor de technische aanpassingen van de trein, tegenover de blog van de Rhätischen Bahn dat er hard gewerkt is om de trein om te bouwen. Zo is er een aangepast noodremsysteem geinstalleerd, en is de software vervangen zodat alle 25 stellen met elkaar kunnen samenwerken, hoewel deze normaal gesproken in de rijdende dienst met vier stellen kunnen rijden.

Het artikel gaat verder onder de foto

Het Landwasser viaduct tussen Tiefencastel en Filisur (Rechten: Miroslav Volek)
Het Landwasser viaduct tussen Tiefencastel en Filisur (Rechten: Miroslav Volek)

Technisch aangepast

Om alles in goede banen te laten verlopen zullen er zeven machinisten aanwezig zijn en 21 technici. Ook zal er een telefoonnetwerk worden aangelegd om contact met het rijdend personeel te houden. Om de recordpoging te slagen zijn de 25 treinen technisch aangepast om tegelijkertijd op te kunnen trekken of remmen. Een apart intercomsysteem in de trein, een speciale training voor machinisten en duidelijke commando's moeten zaterdag gaan zorgen voor de vlotte samenwerking van het treinpersoneel en het behalen an het record. De aanpassingen aan de trein zijn volgens de treinbouwer straks eenvoudig terug te draaien zodat de treinen na het evenement weer om te bouwen zijn voor gebruik in de normale dienst.

Bovenleiding

Een ander belangrijk punt om de rit te kunnen laten slagen is de spanning op de bovenleiding. Bij de afdaling wordt de trein volledig afgeremd door middel van elektrische recuperatie. Hiermee wordt elektriciteit opgewekt, die wordt doorgegeven aan de bovenleiding en kan worden gebruikt door andere treinen op het traject. Daarnaast kan de overtollige elektriciteit ook via omvormers aan het openbare net worden geleverd.

Om te voorkomen dat de spanning op de bovenleiding te hoog wordt zullen er maatregelen worden genomen in de spanningsstations waarbij er een snelheidslimiet voor de recordtrein zal gelden. De trein zal maximaal een snelheid gaan rijden van 30 kilometer per uur.