Deutsche Bahn brengt eerste ICE3-neo in dienst
De Deutsche Bahn heeft de nieuwste ICE3-neo in gebruik genomen. Een week eerder dan gepland maakte de trein zijn eerste passagiersrit tussen Frankfurt am Main en Keulen. Treinstel 8007 was de eerste die zijn commerciële rit mocht maken.
De Deutsche Bahn en de fabrikant Siemens Mobility slaagden er samen in om de trein met recordsnelheid van tweeënhalfjaar tijd op de rails te krijgen. De opvolger van de huidige ICE3 zal een maximale snelheid van 300 kilometer per uur kunnen halen. In totaal worden er 73 nieuwe ICE-treinen geleverd. Hiermee beschikt de Deutsche Bahn in 2029 in totaal meer dan 450 ICE-treinstellen.
ICE3-neo
De ICE3-neo is een doorontwikkeling van de ICE-3. In totaal zal de bestelling zorgen voor nog eens 32.000 zitplaatsen. Hiermee biedt de DB in de toekomst de capaciteit om tegen 2030 de dienstregeling voor de Deutschlandtakt te rijden. Dit programma beschrijft de plannen voor het verbeteren van het regionale en langeafstandsvervoer per spoor in Duitsland. Vanaf 2024 wordt de ICE3-neo ook ingezet op internationale trajecten naar België en Nederland.
De trein telt 439 zitplaatsen en is voorzien van aangepaste ruiten voor beter telefonisch ontvangst, acht plaatsen voor fietsen, vernieuwde bagagerekken, reserveringsdisplays bij de stoelen, verlichting die zich aanpast aan het moment van de dag, tablethouders en stopcontacten bij alle zitplaatsen, uitgebreide reisinformatie en een lift voor rolstoelgebruikers.